مهر خبر می دهد؛

اشتباه استراتژیك بودجه ریلی ۹۷، اولویت های ریلی همچنان نامشخص

اشتباه استراتژیك بودجه ریلی ۹۷، اولویت های ریلی همچنان نامشخص بازسازی خانه: امسال هم در بودجه عمرانی برای پروژه های ریلی در بودجه ۹۷، اولویت بندی دیده نشده و هیچ نقشه راه مشخصی در اجرای پروژه های اولویت دار دیده نشده است.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، در لایجه بودجه سال ۱۳۹۷ در بخش بودجه عمرانی و پروژه های ریلی، همانند سال های گذشته اولویت بندی دیده نمی گردد و همواره تلاش می گردد همه پروژه ها با یكدیگر به پیش بروند.
این در حالی است كه كارشناسان اقتصادی و عمرانی معتقدند به علت جایگاه ویژه و بی بدیل ایران در ترانزیت منطقه ای به خصوص كشورهای آسیای میانه، قفقاز، روسیه و افغانستان و تولید پل ارتباطی میان شرق و جنوب آسیا با روسیه و شرق اروپا، می تواند با تكمیل كریدور ترانزیتی چابهار ـ سرخس، درآمد هنگفتی داشته و حتی بخشی از درآمدهای آن را به توسعه سایر كریدورهای ریلی یا هوایی و توسعه ناوگان هوایی اختصاص دهد.
تبادلات تجاری هند-روسیه از كانال سوئز!
جالب آنكه هم اكنون روسیه و هند كه در تلاشند با افزایش تبادلات اقتصادی و صنعتی، خویش را به جمع كشورهای توسعه یافته اضافه كنند، بخش زیادی از این تجارت میان یكدیگر را از مسیر دریایی و كانال سوئز با صرف هزینه و زمان طولانی انجام می دهند؛ این در شرایطی است كه مقامات ارشد هر دو كشور هند و روسیه، بارها از مقامات ایرانی خواسته اند تا در تكمیل كریدور ریلی شمال ـ جنوب تسریع شود.
با این حال، چین هم برای افزایش سهم خود از بازار آسیای میانه و افغانستان، سرمایه گذاری گسترده ای در توسعه بندر گواتر پاكستان و خط ریلی پاكستان ـ افغانستان ـ آسیای میانه انجام داده است كه نشان داده است زمان زیادی برای انحصاری كردن بازار ترانزیت ریلی منطقه با تكمیل خط آهن چابهار ـ سرخس در اختیار نداریم.
چرا اولویت بندی در تخصیص بودجه نداریم؟
به همین دلیل است كه كارشناسان معتقدند می بایست هم اكنون، اولویت توسعه ریلی كشور، اختصاص بودجه های عمرانی به تكمیل خط آهن چابهار ـ سرخس است. در صورتی كه محدودیت منابع مالی سبب گشته است برای انتخاب و تكمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی، همواره اولویت بندی به یكی از مهمترین شاخص های تصمیم گیری تبدیل گردد.
با این حال، در بودجه سال آتی همچنان برای احداث سایر مسیرهای ریلی هم بودجه در نظر گرفته شده است كه عجیب ترین آن، اختصاص بودجه به احداث مسیر صرفا مسافری گرگان ـ بجنورد ـ مشهد است كه با عنایت به كوهستانی بودن منطقه، هزینه احداث آن بسیار بیشتر از هزیه ساخت كریدور شمال جنوب در محور شرق خواهد بود؛ چراكه بخش زیادی از این مسیر، در مناطق هموار و دشت تسطیح و ریل گذاری می گردد.
خط آهن گرگان-مشهد كوتاهتر ولی گرانتر از زاهدان-تربت حیدریه
سیدمیثم لاجوردی، مدیرگروه حمل و نقل مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: بر مبنای برآوردهای شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور كه در لایحه بودجه ۹۷ هم بر آن تاكید شده، احداث محور ریلی و صرفا مسافری مشهد ـ بجنورد ـ گرگان به طول ۵۷۰ كیلومتر به علت واقع شدن در منطقه كوهستانی، نیاز به ساخت ۱۶ كیلومتر تونل و ۸ كیلومتر پل دارد.
وی ادامه داد: این در شرایطی است كه شركت ساخت و توسعه هزینه احداث محور ریلی ـ ترانزیتی زاهدان به تربت حیدریه را به طول ۷۶۰ كیلومتر (۱۹۰ كیلومتر بیشتر از مشهد ـ گركان) و بعنوان بخشی از كریدور شمال ـ جنوب (محور شرق) ۲۰۰ میلیارد تومان ارزان تر از مشهد ـ گرگان (۲ هزار و ۹۰۰ كیلومتر) برآورد كرده است.

این كارشناس ارشد صنعت حمل و نقل ریلی، خاطرنشان كرد: هدف از اتصال مشهد به چابهار (محور معروف به چابهار ـ سرخس) بهره مندی از مزیت كلیدی ایران در موقعیت ممتاز جغرافیایی خود بوده كه در شاهراه ترانزیتی قرار گرفته است. محور ریلی چابهار ـ سرخس بعنوان مهمترین كریدور ترانزیتی شرق كشور در فعال سازی ظرفیت ترانزیتی كریدور شمال ـ جنوب نقش ویژه ای خواهد داشت. این محور علاوه بر پوشش حمل بار داخلی ۳ استان پهناور شرقی، امكان دسترستی كشورهای آسیای میانه (تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان و افعانستان) را هم به آب­های آزاد فراهم می كند.
درآمد خط آهن چابهار ـ سرخس: سالی ۳ میلیارد دلار
وی خاطرنشان كرد: درآمد مستقیم و غیرمستقیم حاصل از هر تن ترانزیت برای كشور حدود ۳۰۰ دلار است كه بایك حساب سرانگشتی می توان گفت در صورت جذب ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی در این محور می توان سالانه ۳ میلیارد دلار به اقتصاد شرق كشور كمك كرد.
به گفته لاجوردی، تمام درآمد بخش حمل و نقل ریلی ایران در توسعه ترانزیت است و مزیتی در توسعه حمل ونقل ریلی مسافر وجود ندارد به خصوص كه دولت هر ساله یارانه های فراوانی به بخش مسافری در حوزه راه آهن پرداخت می كند و بنابراین است كه مطالبات شركت های ریلی مسافری از دولت روز به روز در حال افزایش می باشد. این در شرایطی است كه می توان با درآمدی كه از محل ترانزیت ریلی در كریدور شمال ـ جنوب (محور شرق) به دست می آید، به توسعه ناوگان هوایی برای پوشش نیاز مسافری استان گلستان با استان های شرقی كمك كرد.

1396/11/28
14:14:03
5.0 / 5
189
تگهای خبر: احداث , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان