در گفتگو با مهر مطرح شد؛

بی تدبیری، تولید ریل ملی را متوقف كرده است، تداوم خروج ارز از كشور

بی تدبیری، تولید ریل ملی را متوقف كرده است، تداوم خروج ارز از كشور بازسازی خانه: پژوهشگر صنعت حمل و نقل ریلی اظهار داشت: تابحال معادل ۸۱ میلیون دلار ارز از كشور بابت واردات ریل خارج شده و این در شرایطی است كه تولیدكنندگان داخلی، خط تولید ریلی با كیفیت دارند.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، تابحال هیچ یك از قراردادهایی كه بین یك تولیدكننده داخلی با دولت امضا شده، به تولید ریل در داخل كشور منجر نشده است. همچون مهم ترین مسائلی كه دو طرف آن را بعنوان مانعی در مسیر تحقق تولید ریل برمی شمارند، مبحث تأمین مالی این پروژه هاست. بررسی اظهار نظرها نشان داده است كه با عنایت به بدهی تولیدكننده داخلی به شركت راه آهن، تولیدكننده داخلی در مسأله تولید ریل به شكلی اهمال می كند و طرف مقابل «وزارت راه و شهرسازی»ـ هم عزم كافی برای حل این مسأله از خود نشان نمی دهد.
برآورد هزینه واردات ریل و خروج ارز از كشور
احداث هر كیلومتر خط ریلی در كشور به حدود ۱۲۰ تن ریل نیاز دارد و هزینه واردات هر تن ریل، تقریباً ۱۰۰۰ دلار برآورد می گردد.
بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴، كشور باید از ۲۵ هزار كیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. بر این اساس و جهت تحقق این هدف، به حدود ۲ میلیون تن ریل نیاز است كه در صورت عدم تولید ریل در داخل كشور، حدود ۲ میلیارد دلار ارز جهت واردات ریل از كشور خارج خواهد شد.
آمار واردات ریل در ۵ سال اخیر
بر اساس آماری كه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران منتشر نموده است، در سال ۹۲، ۲۲ میلیون دلار، در سال ۹۳، ۴۳ میلیون دلار، در سال ۹۴، ۶۲ میلیون دلار، در سال ۹۵، ۱۴۶ میلیون دلار و در ۸ ماهه نخست امسال، ۸۱ میلیون دلار به واردات ریل اختصاص یافته است.
این در حالی است كه كشور در دانش تولید و استفاده از عمده بخش های در رابطه با حمل ونقل ریلی همچون عملیات عمرانی و ادوات روسازی و زیرسازی به خودكفایی رسیده است. اما تابحال تولید ریل با وجود قراردادها و تفاهم نامه های مختلف بین تولیدكننده داخلی و شركت راه آهن، در داخل كشور محقق نشده است. در آخرین قراردادی كه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ بین این دو شركت به امضا رسید، تولیدكننده داخلی متعهد شد در مدت ۵ ماه ۴۰ هزار تن ریل را تحویل دهد. علی رغم گذشت یك سال از قرارداد و پیگیری های راه آهن تا امروز این شركت تولیدكننده نتوانسته ریل تأیید شده را تولید نماید.
بدهی تولیدكننده داخلی به راه آهن با پیش پرداخت تهاتر شود
محمدحسین رضاییان كارشناس ارشد صنعت حمل و نقل ریلی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اختلافات موجود میان تولیدكننده داخلی با راه آهن مرتبط با نحوه تأمین مالی پروژه تولید ریل ملی كه مانع مهمی برای تحقق این مورد به حساب می آید اظهار داشت: مدیران شركت تولیدكننده داخلی از عدم توانایی دولت جهت تأمین مالی پروژه تولید ریل ملی سخن به میان می آورند. به اذعان تولیدكننده داخلی، شركت راه آهن، منابع كافی ریالی برای خرید ریل هزینه نمی كند.
تولیدكننده چه می گوید؟
وی ادامه داد: مدیر ارشد شركت تولیدكننده داخلی، مشكل اصلی تولید و تحویل ریل را عدم بهره مندی این شركت از منابع دولتی عنوان كرده است. همینطور بر مبنای اطلاعیه ای كه تولیدكننده داخلی صادر كرده بود، در صورتی كه مصرف كننده ریل (شركت راه آهن) منابع مالی مورد نظر را تأمین كند، هیچ گونه مشكلی برای تولید ریل وجود نخواهد داشت. یكی دیگر از مدیران شركت تولیدكننده داخلی هم اختلاف نظرهای موجود میان این شركت با راه آهن را مربوط به نحوه پرداخت ها دانسته و آن را به نبود نقدینگی در راه آهن نسبت داده بود. اینها نظراتی است كه مدیران شركت تولیدكننده داخلی مطرح می كنند.
پاسخ ها و ادعاهای راه آهن
رضاییان تصریح كرد: اما در طرف مقابل مدیران راه آهن می گوینده كه مبلغ قرارداد تولید ریل ملی را به تولیدكننده پرداخت كرده اند. وزیر راه و شهرسازی هم گفته است رقم قابل توجهی بعنوان پیش پرداخت برای تولید ریل به تولیدكننده پرداخت شده است. همینطور یكی از مدیران پروژه دوخطه سازی و قطارهای حومه ای راه آهن اعلام نموده بود با تولیدكننده به توافق رسیدیم تا منابع مالی هزینه خرید ریل از محل طلب ۱۰۰ میلیارد تومانی راه آهن از تولیدكننده تأمین شود.
وی یادآورد شد: باآنكه طی سال های اخیر و با هدف رسیدن به خودكفایی در تولید ریل ملی، قراردادهای متعددی میان تولیدكننده و وزارت راه و شهرسازی (شركت راه آهن) منعقد شده، اما هیچ یك از این قراردادها به تولید ریل منجر نشده است.
به گفته رضاییان آخرین قراردادی كه میان این دو شركت به امضا رسیده به آبان ماه سال ۹۵ برمی گردد كه این قرارداد هم تا كنون به ثمر ننشسته است. مهم ترین عامل هم كمبود نقدینگی است. تولیدكننده، راه آهن را متهم به عدم پرداخت منابع مالی مورد نظر می كند در مقابل هم راه آهن با رد این ادعا، از طلب ۱۰۰ میلیاردی خود از تولیدكننده بابت جابه جایی بارهای این شركت و ضرورت منظور شدن این مطالبات به جای پیش پرداخت ها سخن می گوید.
پژوهشگر صنعت حمل و نقل ریلی با تاكید بر وجود راه حلی چون تهاتر بدهی های تولیدكننده به راه آهن و كلید زدن فرآیند تولید ریل ملی اظهار داشت: با عنایت به ارزش افزوده بالایی كه تولید ریل به جای واردات بوجود می آورد و همینطور با عنایت به اظهارات وزیر راه و شهرسازی كه گفته بود این وزارت خانه حاضر است تمام ریل تولید شده ۵ سال آینده تولیدكننده را خریداری كند، به نظر می رسد لازم است تولیدكننده داخلی، تمام توان خویش را معطوف به تولید ریل با كیفیت كند تا از هدررفت سرمایه گذاری های صورت گرفته جهت راه اندازی خط تولید آن، جلوگیری شود.

1396/12/23
14:27:25
5.0 / 5
5108
تگهای خبر: تولید , راه آهن , شركت , شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان