در گفتگو با مهر مطرح شد؛

یك سوم راه های استان سمنان نیازمند بازسازی هستند

یك سوم راه های استان سمنان نیازمند بازسازی هستند بازسازی خانه: شاهرود - یكی از مسائلی كه در كاهش تصادفات و ارتقای خدمات اهمیت دارد بهسازی راه ها است، راه هایی كه تعدادشان در استان سمنان از یك سوم هم می گذرد و البته كمبود اعتبارات فصل مشترك آن ها است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بیش از ۶۰ درصد از یك هزار كیلومتر مسیر بین تهران و مشهد در استان سمنان قرار دارد، همینطور این استان سه هزار و ۷۸۴ كیلومتر راه شهری و روستایی دارد كه ۲.۱درصد كل راه های ایران اسلامی را شامل می گردد اما نكته قابل تأمل در این بخش آن است كه یك سوم این راه ها، نیازمند بازسازی هستند و این امر نیاز به اعتبارات چند ده میلیاردی تومانی است.
هزینه ساخت و یا بهسازی هر كیلومتر از جاده های استان سمنان باقیمت هایی كه هرروز رو به افزایش هستند سر به فلك می كشد از جانب دیگر به قول مدیران راه و ترابری استان سمنان نوسازی ماشین آلات راهداری هم نیازمند اعتباراتی میلیاردی است كه این دو هزینه كرد عمده در كنار اعتبارات ویژه نگهداری راه ها، خود معادله ای سه مجهولی را می سازد كه حل آن به مدیریتی قوی نیازمند است.
در بین تمام مسائل در رابطه با راه و ترابری اما رفع نقاط حادثه خیز، كمك رسانی به مردم برای بازگشایی راه ها در مواقع بروز حوادث و همینطور اجرای امانی پروژه ها هم مزید بر علت می شوند تا اداره راه های استان سمنان به كاری بس دشوار گرفتار شود از جانب دیگر اما در سال های اخیر بسیار پرونده های تصادفاتی بوده اند كه مقصر آن ها راه بوده و یا برحسب گزارش پلیس نیمی از قصور بر گردن راه ها نهاده شده تا به قول برخی منابع خیلی از مدیران راه و ترابری شهرستان در مراجع قضایی به دنبال پاسخگویی باشند.

قرارگیری بخش بزرگی از راه های استان سمنان در زیستگاه های حیات وحش
از سوی دیگر شرایط استان سمنان به دو دلیل در حوزه راه و ترابری دارای اهمیت است، نخست اینكه این استان سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر رضوی است درحالی كه جمعیت كل هشت شهرستان استان از ۷۰۳ هزار نفر تجاوز نمی كند بنابراین نگهداری راه ها، ورودی و خروجی شهرها، خدمات به مسافران و... در این استان دارای شرایطی خاص و ویژه است.
مقوله دوم اما قرارگیری بخش بزرگی از راه های استان سمنان در داخل و یا حاشیه زیستگاه های حیات وحش است كه این مقوله سبب بروز حساسیت هایی در درون و بیرون استان شده است، برای مثال میاندشت دارای ۴۲ كیلومتر مسیر در دو بخش تهران-مشهد و بیارجمند-بردسكن سبزوار است كه درست از وسط مسیر كوچ یوزپلنگ آسیایی این حیوان نادر درخطر انقراض عبور می كند این امر حتی برای جهانیان دارای حساسیت است چراكه از این حیوان كمیاب تنها ۴۰ قلاده موجود است كه به قول برخی كارشناسان یك سوم این جمعیت در شاهرود حضور دارند.
اما چرا كلیدواژه تمامی سخنان مدیران راه و ترابری استان سمنان و بعضاً سایر استان های كشور، كمبود اعتبارات است؟ آیا چون اعتباراتی در میان نیست و یا اندك هستند، دیگر نباید اقدامی را صورت داد؟ و یا راهكار برای رفع كمبود اعتبارات چیست برای بررسی بیشتر این مورد با عبدالمجید نژاد صفوی به گفتگو پرداختیم.
*اغلب عنوان می گردد كه یك سوم راه های استان سمنان نیازمند بهسازی هستند، نظر شما چیست؟
بله؛ ۳۴ درصد از جاده های ارتباطی این استان اعم از طریق روستایی، شهری و بزرگراه ها نیازمند بازسازی است كه یكی از دغدغه های ما تأمین اعتبار برای این امر است، سه هزار و ۷۸۴ كیلومتر راه در استان سمنان وجود دارد و بازسازی آن ها اعتبارات فراوانی می خواهد كه اساساً تأمین یكجای آن ها مقدور نیست.
بازسازی راه های استان سمنان همان گونه كه بیان شد به صورت یكجا امكان پذیر نیست چراكه حجم بالای اعتبارات را می طلبد بنابراین باید برنامه ای ۲۰ ساله را برای این امر تدوین كرد كه البته با رعایت مسائل كارشناسی این امر امكان پذیر می گردد از جانب دیگر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته برای مثال سال قبل دو هزار میلیارد ریال در این راستا هزینه شده كه نسبتاً كار اجرایی عظیمی را شامل می گردد.
از سوی دیگر باید گفت از حالا برای سه سال آینده هم برنامه بازسازی راه های ۵۰ روستای استان سمنان در دستور كار قرار دارد اما به هرحال باید پذیرفت كه بازسازی تمام راه های استان نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است كه مبلغ قابل توجهی به حساب می آید.

*چه میزان بازسازی راه روستایی صورت گرفته است؟
در بازه زمانی چهارساله منتهی به سال۹۷، بازسازی، بهسازی و خط كشی و علامت گذاری راه های ۳۰ روستای استان سمنان صورت گرفته كه خوشبختانه در بحث تسهیل تردد توانسته ایم رضایتمندی خوبی را شاهد باشیم ما البته نگاه خوبی هم به روستاهای هدف گردشگری داشته ایم به نحوی كه در بازه زمانی سه ساله مقرر است بهسازی راه های ۲۰ روستای استان در دستور كار قرار گیرد.
اما درباره بازسازی و بهسازی راه ها كه سخن به میان می آید باید به بهسازی ادوات و ماشین آلات هم اشاره نمود، نمی توان از یك ماشین صنعتی انتظار داشت عملكرد ۳۰ ساله پیش خویش را هنوز با همان تداوم اولیه ادامه دهد بنابراین این ماشین آلات مستهلك می شوند در این راستا هم اداره كل راه و ترابری استان سمنان اقدامات خوبی را صورت داده اما كماكان باید گفت ۳۶درصد ماشین آلات راه سازی ما فرسوده می باشند.
*برای بازسازی آن ها به چه میزان اعتبار نیاز است؟
منظور از ۳۶درصد ماشین آلات راه سازی چیزی معادل ۱۲۰ لودر و گریدر و... را شامل می گردد كه هزینه های میلیاردی برای خریداری شان نیاز است اما در پاسخ به سؤال شما باید گفت ما هم اكنون چهار میلیارد تومان برای بازسازی ماشین آلاتمان نیازمند هستیم كه در صورت تأمین، اساساً راندمان كاری ما و همینطور وضعیت جاده ها هم بهتر خواهد شد از جانب دیگر با پیگیری های صورت گرفته پنج دستگاه لودر به مجموعه ماشین آلات استان افزوده می شوند كه نشان از پیگیری اداره كل راه و ترابری استان سمنان می دهد.
به هرحال باید گفت بهسازی راه ها و بهسازی ماشین آلات همگی در جهت ارتقای خدمت رسانی به مردم، زائران رضوی و مسافران تابستانی و نوروزی و... صورت می گیرد كه اساساً در كاهش تصادفات رانندگی هم نقش دارد.
*شما برنامه هایی هم برای بهسازی مسیر تردد یوز در استان سمنان دارید؟
بله؛ ما معتقد هستیم كه نه فقط در میاندشت بلكه در جاده ابر و امثال آن هم باید به گونه ای سالم سازی راه ها صورت گیرد و برای این كار نیازمند برنامه جامعی هستیم كه كاهش تلفات وحوش را شامل شود، برای مثال در مقوله محور عباس آباد و میاندشت یك میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی در نظر گرفته شده و همینطور تابلوهای هشداردهنده در این محورها نصب می شوند هرچند معتقد هستیم چراغ چشمك زن، دوربین نظارتی، تابلو و... تضمین كننده عدم تلفات وحوش نیستند اما به هرحال از تلفات خواهند كاست.

* آخرین وضعیت آزادراه حرم تا حرم چگونه است؟
حرم تا حرم یكی از پروژه های اولویت دار ما در مجموعه راه و ترابری استان سمنان است این محور خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در محدوده قم-گرمسار مورد بهره برداری قرارگرفته و بخش دوم آن یعنی از گرمسار تا سمنان هم در دست احداث است بنابراین باید گفت این طرح دارای پیشرفت های خوبی است كه در آینده خبرهای خوشی از آن شنیده می گردد و از جانب دیگر این طرح می تواند حجم عظیمی از مسافران نوروزی و تابستانی و زائران رضوی را در كری دور غرب به شرق پوشش دهد و از این بابت دارای اهمیتی بسزا است.
آئین آغاز غیررسمی پروژه بزرگ آزادراه حرم تا حرم قطعه گرمسار-سرخه هم با برگزاری مراسم كلنگ زنی احتمالاً در هفته دولت برگزار می گردد و امیداریم بتوانیم شاهد اجرای كامل این طرح باشیم.
*در مجموع چه میزان هزینه برای حرم تا حرم صرف می شود؟
برای این طرح بین حدود یك هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و با شیوه اجرایی كه قرارگاه خاتم در دست پیگیری دارد، احتمالاً این طرح زودتر از موعد مقرر هم مورد بهره برداری قرار گیرد.
*درباره سایر پروژه های راه و ترابری استان سمنان توضیح دهید
اجرای ۱۱ كیلومتر باند دوم محور سمنان-فیروزكوه كه یك محور قدیمی و دارای نقطه های حادثه خیز زیادی بود یكی از طرح های اداره كل راه و ترابری استان سمنان است كه با ۱۲میلیارد تومان اعتبار ساخته و در هفته دولت افتتاح می شود، همینطور یكی دیگر از پروژه های اولویت دار در استان تقاطع غیر هم سطح غرب سمنان واقع در سه راهی مؤمن آباد بود كه هم نقطه ای حادثه خیز تلقی و هم در پیك تردد بعضاً سبب ترافیك می شد خوشبختانه این پروژه برای افتتاح در هفته دولت سال جاری آماده شده و برای ساخت آن ۱۴میلیارد تومان هزینه شده است.
اتمام قطعه اول و كلنگ زنی قطعه دوم محور دامغان –معلمان و خروجی آن به طرف یزد و اصفهان كه نقطه ای حادثه خیز هم محسوب می شد از دیگر پروژه های مهم راه و ترابری استان سمنان است كه در آینده نزدیك شاهد اجرای آن خواهیم بود، همینطور اتمام عملیات نوسازی ۱۲ كیلومتر از مسیر آزادراه شاهرود-آزادشهر طی یك سال اخیر هم از مهم ترین طرح های راه و ترابری هستند هرچند این اداره كل طرح های بسیار زیادی در دست اجرا دارد كه این موارد مهم ترین آن ها بودند.

1397/05/18
18:18:09
5.0 / 5
54
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان