گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر؛

تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیاردی برای راه آهن شیراز-بوشهر

تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیاردی برای راه آهن شیراز-بوشهر بازسازی خانه: سرپرست معاونت ساخت راه آهن شركت ساخت از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جدید نقدی و ۲۳ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به راه اندازی راه آهن شیراز ـ بوشهر اطلاع داد.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، یكی از دلایل پایین بودن بهره وری شبكه ریلی كشور كه سبب شده تا ۷۰ درصد بار بر روی تنها ۳۰ درصد شبكه راه آهن جابه جا شود، عدم اتصال شبكه ریلی به چشمه های بار، بنادر و مرزهاست.
به عنوان نمونه خط آهن اصفهان ـ شیراز كه در دولت نهم راه اندازی شد، به علت آنكه در فاصله شیراز به استان بوشهر - به خصوص دو بندر پرتردد كشور در این استان یعنی بنادر بوشهر و عسلویه- ناقص باقی مانده است، سبب شده تا این سرمایه ملی با حداقل بهره وری و عموما برای انتقال مسافر مورد استفاده قرار گیرد. حال آنكه بیشترین میزان سوددهی حمل و نقل ریلی، در بخش بار به خصوص بار ترانزیتی است.
احیای مسیر دریایی ترانزیتی بوشهر-دوحه با تكمیل راه آهن شیراز-بوشهر
از سوی دیگر عدم اتصال این خط آهن به بنادر بوشهر و عسلویه سبب شده تا بندر بوشهر عملا به فراموشی سپرده شود؛ حال آنكه بندر بوشهر بعنوان نزدیكترین بندر كشور به بندر دوحه (پایتخت قطر) می تواند بار ترانزیتی زیادی را از ایران و تركیه به قطر حمل كند.
همچنین بندر عسلویه بعنوان اصلی ترین بندر دارای تجهیزات تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی در كشور با راه اندازی خط آهن شیراز-بوشهر و سپس كشیده شدن آن از بوشهر تا عسلویه، به بندر ترانزیتی كالاهای نفتی كشورهای همسایه به خصوص عراق تبدیل گردد.
خط آهن شیراز-بوشهر راه اندازی آن از سال ۸۶ شروع شده بود، به علت اهمیت آن برای وزارت نفت قرار بود با استفاده از منابع مالی این وزارت خانه ساخته شود كه در دولت های نهم و دهم بخشی از منابع مالی پروژه را وزارت نفت تقبل كرد. اما از سال ۸۹ به بعد وزارت نفت حاضر به پرداخت اعتبارات مورد نیاز نشد و راه اندازی این خط آهن ترانزیتی بعنوان یكی از زیرشاخه های كریدور شمال ـ جنوب و یكی از موارد مورد توافق سه جانبه ایران ـ تركیه ـ قطر متوقف ماند.
با این حال شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از نیمه دوم سال جاری ازسرگیری ساخت این خط آهن را در دستور كار قرار داده است.
خادمی: پیشرفت ۵۰ درصدی راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه
گفتنی است خیرالله خادمی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در حاشیه بازدیدی كه از خط آهن شیراز ـ بوشهر ـ عسلویه داشت اعلام نمود: میزان پیشرفت فیزیكی این خط به طول ۴۳۹ كیلومتر از شیراز تا بوشهر و ۲۰۵ كیلومتر از كهرم تا عسلویه تا كنون ۵۰ درصد بوده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، زیرساخت های این محور ریلی به گونه ای است كه برای قطارهای مسافری سرعت ۱۶۰ و باری ۱۲۰ كیلومتر در نظر گرفته شده است.
خطیبی: ساخت دو قطعه جدید به طول ۲۲ كیلومتر در خط آهن شیراز-بوشهر فعال شد
د رهمین ارتباط، عباس خطیبی سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت راه اندازی راه آهن شیراز ـ بوشهر اظهار داشت: در جهت اجرای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد برنامه ششم توسعه كه وزارت راه و شهرسازی را به انجام آن دسته از پروژه های ریلی كه به چشمه های بار و مراكز ورود و خروج كالا متصل می شود، مكلف كرده است، قرار شد تا راه آهن شیراز به بندر بوشهر كه یكی از مراكز مهم تردد كالا به كشور است، متصل شود.
وی افزود: راه آهن شیراز ـ بوشهر طولی حدود ۴۵۰ كیلومتر دارد كه برای راه اندازی این محور ریلی طی سال های ۸۶ تا ۸۹ اقدامات خوبی انجام شد. تأمین بخشی از منابع مالی این خط آهن را وزارت نفت در آن سالها بر عهده گرفت.
این مقام مسئول در شركت ساخت و توسعه یادآورد شد: با این وجود از سال ۸۹ به بعد، شاهد یك دوره ركود در راه اندازی این خط آهن بودیم كه با پیگیری های مختلف و در جهت اجرای سیاست های كلی نظام در بخش ریلی، بار دیگر رویكرد ۱۰۰ درصدی در مورد ضرورت تكمیل خط آهن شیراز ـ بوشهر به وجود آمد.
خطیبی اضافه كرد: باردیگر از سال جاری و بعد از آنكه چند سال اعتبارات این پروژه با محدودیت مواجه بودیم، ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن شیراز ـ اصفهان در نظر گرفته شد. همینطور قریب به ۲۳ میلیارد تومان هم اسناد خزانه اسلامی از محل بند «ز» قانون بودجه سال ۹۷ به این پروژه تخصیص داده شد.
وی تاكید كرد: یكی دیگر از اقداماتی كه شركت ساخت برای تسریع در روند راه اندازی خط آهن شیراز ـ بوشهر انجام داده است، فعال كردن راه اندازی دو قطعه دیگر از این محور ریلی به طول ۲۲ كیلومتر با رقمی قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان بود كه فرآیند مناقصه آن برگزار و پیمانكار انتخاب گردید. پیمانكار در حال تجهیز كارگاه است و در محل اجرای پروژه حاضر شده است. زمین هم به پیمانكار تحویل داده شده و بزودی عملیات اجرایی پروژه در قطعاتی كه به تازگی به مناقصه رفته، آغاز خواهد شد.
سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تصریح كرد: پیش بینی می نماییم در قانون بودجه سال آتی هم این پروژه از اعتبار خوبی برخوردار شود.

1397/10/10
14:12:48
5.0 / 5
46
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان