رئیس مركز تحقیقات راه هشدار داد؛

عبور تاسیسات فرودگاهی و ریلی از مسیر فرونشست

عبور تاسیسات فرودگاهی و ریلی از مسیر فرونشست به گزارش بازسازی خانه رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اظهار داشت: با تاكید ویژه وزیر راه، مساله فرونشست ها دنبال می گردد تا معضل كاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری سازه ها و زیرساخت ها در شهرها پیگیری شود.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ محمد شكرچی زاده درباره مجموعه مطالعاتی كه مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در ارتباط با فرونشست های زمین انجام داده اظهار داشت: مبحث فرونشست مبحث بسیار گسترده ای است كه به جد از جانب مركز در حال پیگیری و مطالعه است. درعین حال باید تاكید كنم كه این مساله مهم شهرها باید مورد تاكید همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط قرار گیرد، چونكه اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد و اقدام موثر و همه جانبه ای صورت نگیرد، مشكلات به حالت بحران در خواهد آمد.
وی افزود: دلیل اصلی فرونشست ها مبحث برداشت بی رویه آب های سطحی و زیرزمینی است كه منجر به تغییر فشار در لایه های زمین شده و منجر به فرونشست می گردد.
شكرچی زاده اضافه كرد: فرونشست اگر در همه دشت ها یكسان باشد آثار سوء به همراه ندارد، اما در عمل، چون ضخامت سنگ بستر و عمق آن تغییر می كند گرفتار شكاف می شویم. بنابراین ترك خوردگی در دشت ها به وجود می آید و متاسفانه بیشتر از یك سوم دشت های كشور گرفتار مبحث فرونشست هستند.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید بر اهمیت مبحث فرونشست ها برای وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برای وزارت راه و شهرسای این مساله مهم می باشد، چون تاسیسات زیرساختی مثل راه ها، فرودگاه ها و راه آهن از مسیرهای فرونشست عبور می كنند. در این خصوص اگر در جایی فرونشست منجر به تغییر مكان قائم شود یا گاها تغییر مكان های افقی به وجود بیاید، این مساله می تواند عملكرد آن سازه را گرفتار مشكل كند.
وی اضافه كرد: بعنوان مثال در فرودگاه ها تاسیسات حساس با ابزارهایی دقیق داریم كه اگر در محل فرونشست باشند، سبب مشكل می گردد. بنابراین در زمان لندینگ(فرود) هواپیما اگر اتفاق رخ دهد و حفره یا فروچاله ای به وجود بیاید آثار زیان باری به همراه خواهد داشت.
شكرچی زاده افزود: این مورد به خصوص در فرودگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و براین اساس چند فرودگاه به واسطه اهمیت و اولویت دسته بندی شده اند. اطلاعات به شركت فرودگاه ها ارسال شده است و در حال برنامه ریزی برای مطالعات بعدی هستیم.
وی اضافه كرد: چاره مهندسی بسیار پیچیده است. این امكان وجود دارد كه به صورت موضعی محل فرونشست ها را تقویت نماییم، اما در طول زمان بازشدگی ها و حفره ها می توانند افزایش پیدا كنند. بدین منظور باید یكسری راهكارهای پویا و عملیاتی، جایگزین راه های سنتی شود و پایش ها به صورت مستمر انجام بگیرند.

1397/10/13
13:46:12
5.0 / 5
35
تگهای خبر: راه آهن , ساخت , سازمان , سازه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان