یك مقام مسئول تشریح كرد؛

اقدامات عمرانی در بندر شهید بهشتی

اقدامات عمرانی در بندر شهید بهشتی به گزارش بازسازی خانه مجری پروژه توسعه بندر شهید بهشتی از ساخت ۱۷۰۴ متر اسكله برای پهلوگیری كشتی های تا ۱۲۰ هزار تن ظرفیت در این بندر اطلاع داد.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، امیرحسین اسماعیلی در حاشیه بازدید از طرح توسعه فاز یك و دو بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت طرح های توسعه ای ملی و تأثیرگذاری آنها در تولید ناخالص داخلی، اظهار داشت: بندر شهید بهشتی نخستین و تنها بندر اقیانوسی كشور است كه در خارج از تنگه هرمز قرار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
وی با اشاره به تحت تأثیر جنگ بودن، بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی در دوران دفاع مقدس اضافه كرد: در آن دوران توانستیم در سال ۶۱ با همكاری یك شركت سنگاپوری، اسكله تخلیه و بارگیری غلات را در تنها بندری كه تحت تأثیر جنگ نبود، بسازیم و از این نظر، بندر شهید بهشتی با عنایت به جایگاه و موقعیتی كه دارد، امكان رقابت با هم بنادر داخلی و هم بنادر منطقه خلیج فارس و دریای عمان را داراست.
مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی تصریح كرد: یك شركت هلندی، مطالعه طرح توسعه بندر شهید بهشتی را در سال ۸۶ به اتمام رساند و این بندر را در حوزه توسعه محور شرق لقب داد. همینطور بعد از تاكید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مكران، اجرای طرح توسعه این بندر به مناقصه گذاشته شد كه در انتها این مناقصه بین المللی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) توانست پیروز این مناقصه شده و با استفاده از اعتبار اجرایی آن شامل ۳۴۱ میلیون دلار فعالیت ساخت و ساز در این بندر را شروع كرد.
اسماعیلی خاطرنشان كرد: در اولین گام، ارزیابی طرح های محیط زیستی در دستور كار قرار گرفت كه با عنایت به اینكه سواحل چابهار از نوع صخره های مرجانی تشكیل شده، می بایست ۳۲ هزار كلونی مرجان شامل پَچ های با عرض ۲. ۵ متر از محل اجرای طرح توسعه بندر به فاصله ۵ كیلومتری محل فعالیت و عمران منتقل می شد. همینطور در این جابجایی می بایست مسائلی همچون شاخص رنگ توده های مرجانی، زنده ماندن آنها در حین جابجایی و شاخص ادامه رشد آنها بعد از انتقال، پایش می شد كه بر مبنای اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، ۷۵ درصد عملیات انتقال مرجان ها موفقیت آمیز بوده است.
وی گام دوم اجرای طرح را اهمیت لایروبی و افزایش محیط فعالیت بندری، عنوان و اظهار نمود: از آنجایی كه هر چقدر تُناژ كشتی بالا باشد، هزینه انتقال كالا پایین تر خواهد بود، بنابراین قرار شد اسكله ای در محیط بندری تولید شود كه كشتی های با ظرفیت بالا بتوانند پهلو بگیرند. به همین منظور ۱. ۵ میلیون مترمكعب سنگ برای استحصال دریا و خشك شدن آن با هدف توسعه فضای بندری، در حوضچه بندر شهید بهشتی، منتقل و ریخته شد. همینطور ۱۴۷۰ مترمربع در نتیجه این عملیات، فضای بندری با ارتفاع ۱۰ متر بوجود آمد. در نتیجه این اقدامات، آبخور شناورهایی كه می توانند در این بندر پهلو بگیرند به ۱۶ متر افزایش پیدا كرد.
مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی ادامه داد: برای ساخت این فضای بندری، ۱۶ میلیون مترمكعب مصالح ساخت و ساز، داخل حوضچه و كانال با استفاده از شناور لایروب كارتر ساكشن ریخته شد. در فاز اول این طرح، ۲۰۳ هكتار از دریا استحصال كرده ایم و درواقع این میزان مساحت به خاك كشور اضافه شده است.
اسماعیلی با تاكید بر اینكه برای اجرای فاز یك بندر شهید بهشتی ۵۰۳۰ مترمكعب مصالح سنگی بهره برده ایم، تصریح كرد: اسكله تولید شده، نخستین اسكله از نوع دیواری و شامل بتن های گوژپشتی است كه از ۱۲ هزار عدد بلوك بتونی با وزن ۸۲ تن و عمق ۲۳ متر در دریا اجرا شده است.
وی طول اسكله تولید شده را ۱۴۰۴ متر همراه با ۷۰ متر اسكله خدماتی عنوان نمود و اظهار داشت: در این اسكله كه شامل ۵ پست اسكله می شود، ۳۲ هكتار فضای پس كرانه و ۲ پست اسكله كانتینری به طول ۷۲۰ متر با آبخور شناورهای تا ۱۶ متر و ۳۳ هكتار فضای پس كرانه برای ۳ پست اسكله فله و غلات به طول ۶۸۴ متر است.
اسماعیلی، فاز دوم طرح توسعه شهید بهشتی را شامل ۶۳ هكتار محوطه روسازی انجام شده معرفی نمود و اضافه كرد: هزینه اجرایی این طرح ۳۴۱ میلیون دلار است و بیشترین سرعت اجرای این عملیات در چهار سال قبل بوده است؛ با اجرای این فرآیندها، شناورهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن می توانند در اسكله كانتینری بندر شهید بهشتی پهلوگیری كنند.
 

1396/09/06
23:11:24
5.0 / 5
309
تگهای خبر: توسعه , ساخت و ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان