تأثیر كرونا بر بازار ویلا

تأثیر كرونا بر بازار ویلا به گزارش بازسازی خانه دنیای اقتصاد نوشت: تحقیقات میدانی از بازار خرید و فروش ویلا در دو استان شمالی كشور یعنی مازندران و گیلان كه مقصد خیلی از مسافران نوروزی است، نشان از حاكمیت یك وضعیت جدید در بازار شب عید سال جاری نسبت به سال قبل دارد.


بازار خانه های ویلایی در شمال كشور كه عموما از آن بعنوان كانون بازار «خرید خانه دوم» برای ساكنان پایتخت و سایر شهرهای كشور یاد می شود، در ایام پایانی سال ۹۸ وضعیت متفاوتی از بازه های زمانی مشابه در سال های گذشته را تجربه می كند. بگفته فعالان بازار خرید و فروش ویلا در استان های شمالی كشور، حجم تقاضا برای خرید در مهم ترین شهرهای شمالی كه پاتوق عرضه خانه های ویلایی در سال های اخیر بوده است، تحت تاثیر شیوع ویروس كرونا با ركود سنگین روبه رو شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به رسم سال های گذشته، چاشنی تعطیلات نوروز برای بخش زیادی از مسافران كه نواحی شمال كشور را برای گذراندن دو هفته ابتدایی سال جدید انتخاب می كنند، جست و جو و گشت وگذار برای یافتن ویلا و خرید نهایی برای فصل تابستان است. بدین جهت بطور معمول، بازار خرید وفروش ویلاها در شهرهای شمالی كشور در هر سال از روزهای پایانی سال قبل همزمان با آغاز سفر مسافران نوروزی گرم می شود. اما تحقیقات میدانی انجام شده از وضعیت بازار معامله ویلا امسال و مقایسه آن با سال های گذشته حاكی از آنست كه تحت تاثیر شیوع ویروس كرونا و قرنطینه خودخواسته قسمتی از شهروندان از یك سو و همین طور مسدود شدن مسیرهای ورودی به شهرهای شمالی كشور از طرف دیگر، «تقاضای غیربومی» برای خرید ویلا به شدت كاهش یافته است. به تعبیر دیگر «بسته شدن مسیر ورودی» مسافران از نواحی مختلف كشور به شهرهای شمالی و «قرنطینه خود خواسته بعضی از شهروندان» به سبب انتشار ویروس كرونا، مهم ترین عامل بروز رخوت و كسادی در بازار شب عید شمرده می شود.
از این رو واسطه های خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی كشور، نه تنها پیش بینی می كنند وضعیت معامله ویلا در تعطیلات نوروزی از طرف متقاضیان غیربومی با یك ركود بی سابقه همراه باشد، بلكه معتقدند: ركود بر بازار معامله ویلا در سراسر سال ۹۹ سایه اندازی خواهدنمود. به همین دلیل نسبت به رونق خرید و فروش «خانه های دوم» در مقایسه با سال های گذشته كاملا ناامید هستند. ناامیدی از سمت ورود تقاضای غیربومی برای خرید ویلا در حالی است كه بنظر می رسد سمت عرضه هنوز پیام «ركود كرونایی» در بازار را دریافت نكرده است.آن طور كه فعالان و واسطه های بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی كشور عنوان می كنند: هم اكنون یك دو دستگی بین عرضه كنندگان ویلا در بازار خرید و فروش شكل گرفته است.
گروه اول، مالكان و فروشندگانی هستند كه با رصد شرایط موجود و مشاهده افت شدید تقاضا برای خرید ویلا از سایر نواحی كشور، قدری انعطاف پذیر شده و می كوشند شرایط خرید ویلا برای متقاضیان را قدری تسهیل كنند. این گروه از مالكان با ارائه «تخفیف های جزئی» «ایجاد شرایط فروش اقساطی» یا «امكان معاوضه ویلا با خودرو» اهتمام دارند همچنان در بازار باقی بمانند و ویلای تحت مالكیت خودرا به فروش برسانند. اما آن طور كه بررسی ها و تحقیقات میدانی نشان میدهد حجم این گروه از مالكان خانه های دوم در مقطع زمانی كنونی در بازار به شدت اندك است.
نتایج جست وجو از واسطه های بازار معامله ویلا نشان می دهد: گروه دوم مالكانی است كه در وضعیت كنونی حاضر به تعدیل قیمت پیشنهادی نیستند و حتی در مواردی قیمت پیشنهادی خودرا می افزایند. بررسی ها حاكی از آنست كه این گروه عموما افرادی هستند كه دست كم در یكسال اخیر در بازار ویلا شهرهای شمالی كشور سرمایه گزاری نموده اند و از آنجاكه در عصر تورم ملكی، خانه ویلایی خودرا خریداری نموده اند، در شرایط كنونی نیز حاضر به كاهش یا تعدیل قیمت پیشنهادی نیستند.آمار رسمی از معاملات ویلا در شهرهای شمالی كشور(عمدتا در دو استان مازندران و گیلان) نشان می دهد: در ۹ ماه اول امسال، میانگین قیمت ویلاهای فروش رفته در دو استان شمالی كشور، نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۶۵ درصد افزایش داشته است. جالب آنكه مطابق آمار رسمی، بررسی تغییرات فصلی قیمت ویلاهای معامله شده در این محدوده از كشور قدری متفاوت از دوره ۹ ماهه بوده است.
براین اساس، میانگین قیمت ویلاهای فروش رفته در شهرهای شمالی كشور طی فصل بهار سال جاری نسبت به بهار سال قبل معادل ۵۰ درصد، در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل معادل ۵۵ درصد و در پاییز ۹۸ نسبت به پاییز سال قبل معادل ۹۰ درصد رشد داشته است. بررسی فصلی این آمار حاكی از آنست كه با گذشت هر فصل، شیب افزایش قیمت قطعی خرید و فروش ویلا امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شدت پیدا كرده است. بدین جهت خریداران «خانه های دوم» در ماه های اخیر از امسال، با تورم قیمتی بیشتری نسبت به گروهی كه در ماه های ابتدایی سال مبادرت به خرید ویلا كرده اند، روبه رو بوده اند. بنا بر این نیز اگر فروشندگان ویلا جزو گروهی باشند كه در ماه های اخیر مبادرت به خرید كرده و الان قصد فروش ویلا را داشته باشند، از انعطاف پذیری كمتری در ارائه قیمت پیشنهادی برخوردار می باشند. در عین حال گروهی از واسطه های ملكی عنوان می كنند عمده ویلاهایی كه بدون كاهش قیمتی در بازار عرضه شده اند، نوساز هستند. از دیدگاه آنها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی ماه های گذشته و به دنبال آن افزایش هزینه های ساخت وساز همچون مهم ترین دلایلی است كه سبب شده مالكان این گروه از ویلاها حاضر به تعدیل قیمتی نشوند.
نكته جالبی كه از طرف بعضی از واسطه های ملكی عنوان می شود «افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی» برخی ویلاها در شرایط كنونی بازار است. بعضی از فعالان بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی كشور اینطور بیان می كنند كه در وضعیت كنونی مالكان بعضی از ویلاهای نوساز كه عموما در شهرك های برند قرار دارند، نه تنها حاضر به تعدیل قیمت نیستند بلكه به سبب شرایط خاص و منحصربه فرد ویلا با نزدیك شدن به شروع سال جدید، قیمت پیشنهادی خودرا تا ۲۰ درصد نیز افزایش داده اند. از نگاه بعضی از واسطه های ملكی، این گروه از ویلاها همواره مشتریان خاص خودرا دارند؛ بدین جهت مالكان آنها عجله ای برای فروش ندارند. یكی دیگر از تفاوت های بازار معامله ویلا امسال نسبت به سال های گذشته، «كاهش حجم فایل های فروش فوری» است. بررسی ها نشان میدهد هم اكنون حجم فایل های فروش فوری نسبت به فایل های شرایطی(فروش نقد و اقساط یا معاوضه) كاهش پیدا كرده است. وضعیت قیمتی ویلا در شهرهای پرطرفدار
تحقیقات میدانی نشان می دهد: هم اكنون ویلاها به لحاظ قیمتی در دو گروه قابل دسته بندی هستند؛ دسته نخست ویلاهای با بودجه خرید كمتر از ۷۰۰ میلیون تومان هستند. این ویلاها عموما یك طبقه و دورتر از جاده های اصلی هستند. بگفته واسطه های ملكی هم اكنون باتوجه به سن بنا و دوری یا نزدیكی آن به محدوده جاده های اصلی امكان خرید یك ویلا با شرایط متوسط با حداقل بودجه ۵۰۰ میلیون تومان در بعضی شهرهای استان مازندران و گیلان وجود دارد. اما دسته دوم، ویلاهایی هستند كه به سبب قرارگیری در شهرك های مسكونی معروف و اصطلاحا «برند» قیمت پیشنهادی كل برای خرید آنها از ۷۰۰ میلیون تومان آغاز و تا بیش از ۴ میلیارد تومان نیز می رسد. عمده این ویلاها نوساز و اغلب دارای شرایط خاص همچون ویوی ابدی یا نزدیكی خاص به دریا هستند. جالب آنكه بعضی از واسطه های ملكی برای ترغیب متقاضیان غیربومی خرید ویلا از اصطلاحاتی همچون «شهرك تهران نشین» نیز استفاده می نمایند. آگهی واسطه ها به خریداران
واسطه های بازار معامله كه طی چند سال قبل بطور مستمر در این عرصه فعالیت نموده اند یك آگهی جدی را نیز به متقاضیان خرید ویلا در شمال می دهند. بگفته آنها در وضعیت كنونی كه امكان رویت و خرید ویلا به صورت مشاهده در محل، به سبب شیوع ویروس كرونا محدود شده است، انتشار آگهی های مربوط به فروش ویلا با اقساط بلندمدت افزایش یافته است. این در حالیست كه ممكنست برخی از این آگهی ها پوچ یا آنكه ویلای مدنظر با شرایط اعلام شده در آگهی كاملا متفاوت باشد. بدین جهت بعضی از فعالان باسابقه در این بازار به متقاضیان خرید ویلا پیشنهاد می دهند تا عادی شدن شرایط و امكان جست و جو و خرید حضوری، از اعتماد به چنین آگهی هایی اجتناب كنند.



17302

1399/01/02
15:01:04
5.0 / 5
2475
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان