مدیرعامل سازمان بنادر؛

نتیجه نهایی سانحه تا سه ماه آینده مشخص می گردد

نتیجه نهایی سانحه تا سه ماه آینده مشخص می گردد بازسازی خانه: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: طبق قوانین بین المللی اطلاعات جعبه سیاه در كشوری بررسی می گردد كه سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی رمزخوانی آن شروع می گردد.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در برنامه تیتر امشب شبكه خبر در پاسخ به ابهامات مرتبط با تصادم نفتكش سانچی و كشتی فله بر چینی اظهار داشت: كشتی فله بر چینی كه بار غلات داشت از قسمت جلو (دماغه) با سمت راست نفتكش ایرانی كه محل مخازن میعانات گازی بود برخورد كرد. كشتی های نفتكش برای جلوگیری از آلودگی دارای دو جداره هستند، یك جداره آن كشتی و جداره دیگر كه فاصله دو و نیم متری با دیوار پیرامونی دارد مخزن است. از اینرو كشتی فله بر با شكافتن دیوار مخزن سبب انفجار نفتكش می گردد.
وی با اشاره به اینكه میزان ضربه وارد شده بسیار سنگین بوده است، تصریح كرد: به جهت شدت تصادف خدمه نفتكش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود كاری انجام دهند.
دكمه وضعیت اضطراری زده نشد
وی ادامه داد: فاصله مخزنی كه منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین ۸۰ تا ۹۰ متر بوده است اما شدت انفجار و گازهای سمی زمان برای انجام هیچ كاری را به خدمه نداده است حتی افرادی كه در قسمت پل فرماندهی بودند دكمه وضعیت اضطراری را نزدند.
سه ماه زمان می برد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا كنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال كه جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی خواهد بود، اذعان داشت: جعبه سیاه ثبت كننده اطلاعات مربوط به شناور است. در آن مشخصات ناوبری برای هدایت كشتی و صدای پل فرماندهی است. اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می تواند تمام ابهام ها را پاسخ دهد. در این میان باید سایر منابع اطلاعاتی را هم مدنظر قرار داد. به گونه ای كه با شاهدان عینی، خدمه كشتی فله بر و حتی كاركنان نجات صحبت شود. با جمع بندی این موارد پیش بینی می كنم سه ماه زمان ببرد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا نماییم.
نفتكش سانچی به تمام امكانات نجات و ایمنی مجهز بوده است
وی تصریح كرد: جعبه سیاه در چین است. طبق قواعد بین المللی اطلاعات جعبه سیاه در كشوری بررسی می گردد كه سانحه در آن رخ داده است. با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمز خوانی آن شروع می گردد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینكه گفته می گردد نفتكش سانچی تجهیز به امكانات ایمنی نبوده است اذعان داشت: نفتكش سانچی به تمام امكانات نجات و ایمنی مجهز بوده است. این كشتی نو محسوب می شده و تمام استانداردهای جهانی را داشته است اما انفجار ناگهانی سبب شده كه خدمه نتواند اقدام های لازم را انجام دهند.
وی درمورد كمك كشتی های اطراف نفتكش سانچی اظهار داشت: طبق كنوانسیون جستجو و نجات دریایی كه ایران هم عضو آن است كمك كردن به كشتی های كه دچار مشكل شدند یك اجبار است. اما در این مورد به خاطر انفجار و گازهای سمی سایر شناورها نتوانستند كمكی انجام دهند. از طرفی اگر مساله انسانی و نجات خدمه مطرح باشد بدون هیچ هزینه ای باید خدمات رسانی صورت گیرد و اگر با هدف نجات كشتی باشد صاحب كشتی باید هزینه آن را بپردازد. در این زمینه ما در هر دو بخش را عمل كردیم تا بتوانیم حتی به پیكر خدمه نفتكش سانچی برسیم.
از نظر كمیته امدادی هیچ مشكل وكمبودی وجود نداشت
سوال دیگری كه در این برنامه از راستاد شد، درمورد همكاری چینی ها در مدت ۸ روزی بود كه اطفاء حریق صورت می گرفت. وی اظهار داشت: از نظر كمیت هیچ مشكل و كمبودی وجود نداشت. كره و ژاپن شناورهای آتش خوار خویش را به محل اعزام كردند تا بتوانند از حجم شعله های آتش كم كنند اما متاسفانه به رغم تمام تلاش ها محقق نشد و نفتكش غرق شد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا از لاشه نفتكش می توان جسدی یافت متذكر شد: نفتكش یك هفته در آتش سوخت و روز آخر هم میزان آتش بیشتر شد بنابراین نمی توان امیدوار بود كه به پیكرها دست پیدا نماییم.
چاره ای جز توقف اطفاء حریق نداشتند
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این ابهام كه چرا چینی ها در شب آخر به صورت شبانه روزی كار اطفا حریق را انجام ندادند تا تكاوران ایرانی بتوانند وارد موتورخانه شوند اظهار داشت: آنگونه كه تیم امداد نجات چین و حتی ژاپن به ما اعلام نمودند وضعیت به گونه ای بود كه امكان عملیات اطفاء حریق وجود نداشت. بنابراین چاره ای جز متوقف شدن نداشتند.
مدیرعامل نفتكش: امداد با استفاده از هلی كوپتر غیرممكن بود
سیروس كیان ارثی مدیرعامل شركت ملی نفتكش هم در برنامه تیتر امشب اظهار داشت: پس از بروز حادثه كمیته امداد اضطرار در شانگهای تشكیل و بعد از آن اقدامات لازم برای كمك به نفتكش آغاز شد. اما فاصله ۱۵۸ مایلی كه حداقل ۱۵ ساعت می شود، سبب شد كه با فوریت نتوان اقدام های اطفای حریق را انجام داد. از طرفی امكان اطفای حریق توسط هلی كوپترها نبود چون كه مسافت زیاد تامین سوخت هلی كوپترها را غیرممكن می كرد.
خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند
وی با اشاره به اینكه فیلم های ضبط شده از جانب شناورهای صیادی نشان می داد كه در لحظات اولیه تصادم شدت انفجار خیلی زیاد بوده است، خاطرنشان كرد: همانگونه كه كارشناسان عنوان كردند و ما هم در تصاویر شناورهای صیادی دیدیم خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.
كیان ارثی تصریح كرد: با وجود آنكه گفته می شد خدمه در اثر انفجار شدید و متصاعد شدن گازهای سمی زنده نیستند اما ما به این گفته ها اكتفا نكردیم و برای امداد و نجات تمام تلاش خویش را كردیم. حتی خارج كردن پیكرخدمه نفتكش سانچی هم برای ما اهمیت داشت.
تمام رادارها كار می كردند
مدیرعامل شركت ملی نفتكش درباره خاموش بودن رادار نفتكش سانچی هم توضیح داد: جواب قطعی دادن در این مورد به رمز خوانی جعبه سیاه بستگی دارد اما تصور نمی نماییم كه چنین گفته ای درست باشد. تمام رادارها كار می كردند. اما شرایط به گونه ای نبوده است كه به كشتی های اطراف سیگنال بدهد. فركانس ها در فاصله ۳۵ كیلومتری رد و بدل می گردد.
پرچم پاناما به خاطر مسایل بازرگانی بوده است
وی در مورد اینكه نفتكش سانچی متعلق به ایران بوده است اما پرچم آن مربوط به پاناما اظهار داشت: این امر تنها به جهت مسایل بازرگانی است و هیچ دلیل دیگری ندارد. بیشترین پرچم كشتی در دنیا متعلق به پاناما است.
كیان ارثی با اشاره به اینكه محموله نفتكش از عسلویه به سمت كره جنوبی در حال حركت بود، تصریح كرد: هر ماه تعدادی از نفتكش های ایرانی به سمت كره جنوبی می روند و محموله های (میعانات گازی)سفارش داده شده را آنجا تخلیه می كنند.
محل تصادم جزو مناطق پرحادثه است
وی تصریح كرد: محل تصادم نفتكش ایرانی و فله بر چینی جزو مناطق پرحادثه است و این امر را شركت های بیمه جهان تایید می كنند. در این منطقه كشتی های كره جنوبی، تایوان، چین و ژاپن تردد می كنند بنابراین امكان تصادف وجود دارد اما متاسفانه در مورد نفتكش به جهت باری كه داشت یكی از نادرترین اتفاق ها رخ داده است.
چینی ها امروز موقعیت نفتكش را اعلام می كنند
وی در مورد لاشه نفتكش هم اظهار داشت: چینی ها امروز موقعیت نفتكش را به ما اعلام می كنند. ما باید ببینیم شناور در عمق ۱۲۰ متری فرو رفته یا هنوز به سمت كف دریا نرفته است.
مدیرعامل شركت ملی نفتكش درباره جسدهای یافت شده در نفتكش اضافه كرد: دو جسد یافت شده كه هنوز هویت آنها مشخص نشده است توسط چینی ها روی عرشه نفتكش پیدا شده است. به علت حرارت بالا و وجود گازهای سمی، گروه امداد و نجات چین نتوانست به سمت موتورخانه برود.
وی اظهار داشت: بعضی از تصاویری كه از سانحه نفتكش ایرانی در رسانه های مختلف انتشار یافته است مربوط به كشتی سانچی نیست. بنابراین از رسانه ها می خواهیم تا در این زمینه دقت كافی داشته باشند.
نایب رئیس كمیسیون امنیت: باید جعیه سیاه كشتی فله بر هم مورد بررسی قرار گیرد
محمد مهدی برومندی نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس كه عضو كمیته بررسی وضعیت سانحه نفتكش سانچی بود و اخیرا از چین آمده است درباره این اتفاق و فعالیت های كه صورت گرفته بود، اظهار داشت: در مقطع فعلی دو خواسته از چینی ها داریم. یك آنكه امكان گفت و گو مصاحبه با خدمه و كاپیتان كشتی فله بر چینی به ما داده شود. دوم آنكه به غیر از جعبه سیاه نفتكش ایرانی كه اكنون مهر و موم شده در چین است، جعبه سیاه فله بر چینی هم برای بررسی ارائه شود. البته با مذاكرات صورت گرفته به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد.
دولت از تمام توان و دیپلماسی خود استفاده كرد
وی اضافه كرد: برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات به غیر از كمك خواستن از كشورهای چون كره جنوبی و ژاپن، از تكاورهای نیرو دریایی خواستیم كه وارد كشتی شوند. هر چند كه می دانستند پذیرفتن این امر خطرهای زیادی دارد. دولت از تمام توان و دیپلماسی خود بهره برد تا بتواند برای نجات و یا حتی پیدا كردن پیكر خدمه كاری انجام دهد.

1396/10/26
20:14:03
5.0 / 5
123
تگهای خبر: شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان