شركت ساخت و توسعه:
اتصال بندر کاسپین شهریور آینده به شبکه ریلی
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهره برداری از راه آهن رشت-کاسپین تا شهریور ماه 1401 در صورت تامین منابع و اعتبارات آگاهی داد.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر مردی درباره میزان پیشرفت راه آهن قزوین - رشت - کاسپین، اظهار نمود: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهره برداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.
وی افزود: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهره برداری خواهد بود.
به گفته مردی ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرائی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در زمینه رشت-انزلی (کاسپین) است، شروع شد.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ توضیح داد: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه می شود.
مردی با اشاره به این که سال ۹۸ این پروژه در اولویت قرار گرفت و تکمیل آن سرعت بیشتری یافت، اضافه کرد: این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی به سبب برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این عرصه نداد، بنا بر این مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود، جایگزین نماییم.
وی افزود: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید.
مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع آگاهی داد و اظهار داشت: هم اکنون در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همین طور از شروع سال ۹۸ تا حالا ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباب مزایای این پروژه اظهار نمود: این خط آهن قسمتی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را بوسیله خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می کند، بنا بر این کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه آهن هستند.
وی با اشاره به این که خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر می کند، اظهار نمود: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همین طور ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم می باشد.
مردی درباره اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه نیز اظهار داشت: تا حالا حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تا حالا ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اشاره کرد: برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز بود و در مسافرت رییس جمهور به گیلان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تا حالا ۵۰ میلیارد تومان از این مقدار پرداخت شده است.
مردی اشاره کرد: مقرر است تا اختتام امسال ۲۰۰ میلیارد تومان و سال آینده هم ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت گردد. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این مسیر در شهریور سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره موانع و مشکلات پیش رو برای اتمام این مسیر توضیح داد: قرار بود این پروژه تا اختتام بهمن ۹۹ افتتاح شود اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و … مانع شد.
مردی با اشاره به محدودیت مصالح و دسترسی به آن در استان گیلان اظهار داشت: مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به آسانی در دسترس نیست، بنا بر این حتی در مقطعی مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.
وی افزود: از طرف دیگر ۶ ماه از سال در استان گیلان بارندگی است و امکان کار را بسیار دشوار می کند.
مردی اشاره کرد: در محور رشت تا کاسپین ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی انجام شده و تنها ۵۰۰ هزار متر مکعب باقی مانده است اما با توجه به این که فصل بهار، زمان تخم ریزی ماهی هاست، اجازه ادامه کار را از سازمان محیط زیست نداریم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب