گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر؛
شادمانی موقتی ایرلاین ها از گرانی بلیت، عابدزاده به مجلس می رود
بازسازی خانه: در حالیكه بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران زمین گیر است، مسئولان وزارت راه معتقدند حفظ صنعت هوانوردی كشور، از افزایش قیمت بلیت پروازها مهمتر است.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، به دنبال افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شركت های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران كرده اند؛ به گونه ای كه هم اكنون، نرخ در مسیرهای پرتردد به شدت افزایش یافته و مردم را دچار نگرانی و سردرگمی كرده است. گشت و گذاری در بین نرخ های اعلامی برای پروازهای پرطرفدار نشان داده است كه نرخ بلیت پرواز تهران ـ مشهد در ارزانترین حالت، آن هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته كه از كمترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش می رسد؛ در صورتی كه در همان روزهای میانی هفته هم در ساعات پرتقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، می توان بلیت را با قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اكونومی و نه بیزینس) خریداری كرد.
با این حال در روزهای پایانی هفته و ساعاتی كه بیشترین استقبال از سفرهای هوایی به مشهد وجود دارد، قیمت بلیت پرواز تهران ـ مشهد تا ۷۳۰ هزار تومان بالا رفته است؛ به گونه ای كه بعنوان مثال، بلیت پرواز تهران ـ مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی ۳۶۷ هزار تومان برای پرواز ۶ صبح، قیمت گذاری شده است.
این وضعیت، برای سایر مسیرها هم صدق می كند؛ به نحوی كه قیمت بلیت پرواز اهواز ـ مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی كه مصادف با شب عید غدیر خم است، در ساعات صبح (۰۲: ۴۵) بعنوان ارزانترین قیمت، ۳۷۵ هزار تومان و در ساعات عصرگاهی روز چهارشنبه با نرخ ۶۱۰ هزار تومان عرضه می گردد. البته بررسی های میدانی نشان داده است كه قیمت بلیت ها در سایر مسیرها نیز، كم و بیش بر همین منوال است.
آخوندی: ۵۵ درصد هزینه های ایرلاین ها ارزی است
در این میان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم روز سه شنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره گرانی بلیت هواپیما با اشاره به اینكه هم اكنون حفظ صنعت هوانوردی، از قیمت بلیت برای ما اهمیت بیشتری دارد، تصریح كرد: علت این گرانی بلیت، افزایش نرخ دلار بوده و شركت های هواپیمایی، گاها تا ۵۵ درصد هزینه های نگهداری هواپیما را به صورت ارزی پرداخت می كنند.
چرا ایرلاین ها قیمت بلیت را كم نمی كنند؟
كارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند، آنچه سبب شده تا رقابت میان شركت های هواپیمایی برای افزایش قیمت ها شكل گیرد؛ وجود تقاضای سفر باوجود افزایش قیمت است. به این معنا كه ایرلاین ها با وجود آنكه بلیت پروازهای داخلی را به بهانه افزایش نرخ دلار گران گرده اند، اما همچنان تقاضای سفر وجود دارد و كمتر مسیر پروازی می توان یافت كه با كاهش مسافر روبه رو شده باشد.
دو علت برای این وضعیت گزارش شده؛ نخست آنكه افزایش چشمگیر مسافران عراقی به ایران كه از مسیرهای مختلف (اهواز، تهران، ارومیه) برای سفر به شهرهای توریستی به خصوص مشهد مسافرت می كنند. در این میان به نظر می آید این افزایش ۲۵ درصدی (بنا به قول مسئولان سازمان گردشگری) كه به دنبال كاهش ارزش پول ملی در برابر دلار رخ داده، توانسته صندلی های خالی هواپیماها از مسافران ایرانی را تا حدود زیادی پُر كند.
دومین علت عدم كاهش تقاضای سفر، غالب بودن میزان تقاضای سفرهای هوایی از جانب كارمندان دولت و مدیران دولتی به جای مردم عادی است. در حالیكه خیلی از مردم عادی به علت گرانی بلیت هواپیما نمی توانند با این وسیله سفر كنند، اما مدیران دولتی به مدد بودجه عمومی به سفرهای مختلف می پردازند و گرانی بلیت هواپیما نتوانسته خللی در اراده آنها برای سفر به مناطق مختلف كشور داشته باشد.
بر اساس آمارهای سالانه سازمان هواپیمایی كشوری، تا ۷۰ درصد متقاضیان ایرانی سفرهای هوایی را مدیران دولتی و هیات همراه آنها تشكیل می دهد كه معمولا از بودجه عمومی، برای خرید بلیت اقدام می گردد. در این میان باید به این نكته هم اشاره نمود كه از نظر كارشناسان اقتصاد حمل و نقل، ادامه این وضعیت چندان قابل تصور نیست و بازار فعلیِ موجود، موقتی خواهد بود؛ پس در صورتیكه پروازهای داخلی گران باقی بمانند، احتمال اینكه دولت برای كاهش مخارج خود، دستور حذف پروازهای غیرضروری را صادر كند، وجود دارد.
از سوی دیگر، به نظر می آید از حجم مسافران غیرایرانی (عراقی) با عنایت به همزمانی سال تحصیلی این كشور با ایران و هم ورود فصل سرما، به تدریج كاسته خواهد شد. همه این موارد نشان داده است كه صنعت هوانوردی نمی تواند صرفا با گران كردن بلیت ها، به حیات خود ادامه دهد و باید چاره دیگری برای این مشكل بیاندیشد.
سه خصوصیت ایرلاین های ایرانی: بهره وری پایین، سرویس دهی ضعیف، قیمت بلیت بالا
بسیاری از كارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند این صنعت در ایران با سایر كشورها قابل مقایسه نیست؛ چراكه قیمت بلیت پروازها در ایران به بهانه های مختلف همچون تحریم، نرخ ارز، كمبود ناوگان و قطعات، نبود برنامه ریزی بازرگانی صحیح، روت ها و مسیرهای پروازی غیراقتصادی، فرودگاههای بدون جانمایی مناسب، بالا بودن هزینه خدمات فرودگاهی و مواردی از این دست، همواره از جانب شركتهای هواپیمایی، افزایشی بوده و از روند صعودی برخوردار می باشد.
از سوی دیگر خدماتی كه در مقابل این نرخ بلیت گران داده می شود، در حد ایرلاین های رده چندم آمریكای لاتین یا آفریقایی است؛ ضمن اینكه برخی ایرلاین هایی كه از پشتوانه مالی برخی نهادها برخوردار می باشند، نگرش بازرگانی به صنعت هوانوردی نداشته و همین مبحث سبب شده تا از مسأله پُراهمیت بهره وری غافل باشند. به معنای دیگر از انجام سلسله فرآیندهایی كه به كاهش هزینه ها و افزایش درآمدها منجر می شود، غفلت می كنند.
كمبود ناوگان، مزید بر گرانی بلیت هواپیما
مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اعلام نمود: بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران زمین گیر است و یكی از علل گرانی بلیت هواپیما، همین كمبود ناوگان برآورد می شود، این در شرایطی است كه آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم می گوید كه هم اكنون، ۱۸۵ فروند هواپیمای فعال در كشور داریم كه كمی بیش از همین مقدار، گراند (زمین گیر) هستند.
یك كارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: در صورتیكه بتوانیم حتی نیمی از هواپیماهای زمین گیر (مثلا تا ۹۰ فروند) را عملیاتی نماییم، می توانیم قیمت بلیت هواپیما را تا ۴۰ درصد كاهش دهیم.
وی اضافه كرد: اگر دولت با همكاری بخش خصوصی و شركت های دانش بنیان، برنامه ریزی مدونی برای عملیاتی كردن هواپیماهای زمین گیر و تأمین قطعات مورد نیاز از محل تولید داخل را برای مهندسی معكوس قطعات اصل داشته باشد، می توان مبحث عملیاتی كردن هواپیماهای زمین گیر را در مدت زمانی تعریف شده و با كمترین ارزبری انجام داد.
نایب رئیس كمیسیون عمران: عابدزاده هفته آینده برای پاسخگویی درباره قیمت بلیت هواپیما به مجلس می آید
سیداحسن علوی، نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چرایی گرانی بلیت هواپیما تصریح كرد: افزایش قیمت ارز بر روی همه مسائل همچون صنعت حمل و نقل اثر منفی داشته؛ اما قرار نیست با افزایش نرخ ارز، ناگهان قیمت بلیت هواپیما دو تا دو و نیم برابر شود. حتی در بعضی مسیرها قیمت بلیت از این مقدار هم گرانتر شده است. بلیت رفت و برگشت به مشهد یك میلیون تومان برای مردم هزینه دارد.
وی اضافه كرد: چنین افزایش قیمتی سبب می گردد تا خیلی از خانواده ها و مردم عادی نتوانند از حمل و نقل هوایی بهره برده و مجددا شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی و حمل و نقل جاده ای خواهیم بود كه نتیجه آن افزایش ترافیك جاده ها، سوانح جاده ای و رانندگی و كشته های سوانح جاده ای خواهد بود. یعنی مشكلات دو چندان می گردد.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره ضرورت حفظ صنعت هوانوردی، خاطرنشان كرد: در صورت ادامه شرایط فعلی گرانی بلیت هواپیما، صنعت هوانوردی به مرور زمین گیر خواهد شد؛ چراكه اگر مسافر كم شود، ایرلاین ها مجبورند هواپیماها را خالی اعزام كنند كه جز زیان، برای آنها نتیجه ای نخواهد داشت.
علوی تصریح كرد: مسئولان نیایند دوباره مطرح كنند كه گرانی بلیت هواپیما هم حباب است. یكباره تصمیم می گیرند قیمت بلیت پرواز را گران می كنند و خودشان به خودشان ضرر می زنند.
وی با اشاره به اینكه مقرر است كمیته ای تشكیل بدهند كه علت گرانی بلیت را بررسی كنند اظهار داشت: مقرر است این كمیته، نحوه كاهش هزینه های هوانوردی را بررسی كند.
نماینده مردم سنندج در مجلس با اشاره به اینكه مقرر است هفته آینده مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری برای پاسخگویی در مورد گرانی بلیت هواپیما در كمیسیون عمران حاضر شوند، خاطرنشان كرد: هم اكنون سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی گران نشده است و تنها موضوعی كه به شركت های هواپیمایی از نظر ارزی فشار می آورد، قطعات هواپیما است؛ اما این فشار نباید كاری كند كه بلیت هواپیما تا این حد گران شود.
وی اعتقاد دارد كه ایرلاین ها می توانستند بلیت ها را پلكانی و تدریجی گران كنند نه اینكه دیگر مردم عادی نتوانند سوار هواپیما شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب