گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر؛
جزئیات نحوه محاسبه تن-كیلومتر، كدام كامیون ها مشمول طرح می شوند؟
بازسازی خانه: یكی از مهم ترین موارد مورد اعتراض رانندگان كامیون در ماه های گذشته، پایین بودن دستمزدها بود كه به نظر می آید با اجرای طرح تن-كیلومتر از شروع دی ماه، بخش مهم مشكلات این صنف حل شود.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، به دنبال اعتراضات كامیونداران در ماه های گذشته، نهایتا شورای عالی ترابری در مصوبه ای كلی، سازمان راهداری و حمل و جاده ای را مأمور كرد تا نرخ پایه تن ـ كیلومتر را تهیه و برای اجرا به ادارات كل راهداری استان ها ابلاغ كند.
اگرچه تهیه فرمول نرخ پایه تن ـ كیلومتر حدود سه ماه طول كشید اما به نظر می آید رقم تعیین شده به همراه ضرایب آن، از طرف رانندگان تا حدودی با استقبال مواجه شده است.
بر اساس برخی محاسبات، در صورت محاسبه كرایه حمل با استفاده از تن ـ كیلومتر، دستمزد رانندگان كامیون ها تا حدود دو تا سه برابر ارقام فعلی افزایش می یابد اما به قول فعالان صنفی حمل و نقل جاده ای، این افزایش دستمزد سبب افزایش قیمت تمام شده كالا و درنتیجه گران شدن اجناس و كالاهای مصرفی نخواهد شد چونكه با این فرمول، دیگر شاهد انتقال منابع مالی صنعت حمل و نقل جاده ای به سمت واسطه ها، مراكز اعلام بار و شركت های حمل و نقلی نخواهیم بود.
این در حالی است كه حالا نحوه توزیع بار میان رانندگان كاملا به صورت یك طرفه از طرف مراكز اعلام بار است و رانندگان به سبب كمبود بار از یك سو و بیشتر بودن تعداد ناوگان از بار موجود در كشور، مجبور به پذیرش ارقام مورد نظر شركت های حمل و نقلی هستند كه گاهی گفته میگردد تا ۷۰ درصد رقم ستاندن شده از طرف صاحب بار را شركت های حمل و نقل برداشته و رقم بسیار كمی را به رانندگان اختصاص می دهند.
بر اساس اعلام معاون سازمان راهداری از شروع دی ماه در سراسر كشور شاهد اجرای محاسبه كرایه حمل با فرمول تن ـ كیلومتر خواهیم بود.
معاون سازمان راهداری: طبقه بندی ناوگان در ۷ كلاس با ۴۵۰ هزار مسیر جاده ای
فرامرز مداح، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباب نحوه محاسبه تن ـ كیلومتر در گفتگویی گفته بود فرمول فعلی نتیجه ۲۰ جلسه كارشناسی است البته سازمان راهداری مصوبه شورای عالی ترابری را به استان ها ابلاغ كرده است و در تلاشیم تا نحوه محاسبه را به هر استان به صورت جداگانه واگذار نماییم.
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، ۴۵۰ هزار مسیر برای تردد خودروهای باری سنگین در كشور وجود دارد و ناوگان باری باز در ۷ كلاس طبقه بندی شده اند.
مداح اظهار داشته بود: زمان اجرای طرح از طرف استان ها وابسته به تصمیم خود آنها است اما پیش بینی می نماییم كه بیشتر استان ها از هفته جاری نحوه محاسبه را آغاز كنند. ولی به صورت كلی از اول دی در سراسر كشور این فرمول و نرخ پایه (۱۰۳۳) بعنوان پایه محاسبات استان ها قرار گیرد.
از نظر مداح، مهم ترین شاخصه تن ـ كیلومتر، افزایش دستمزد رانندگان است كه این افزایش دستمزد، در كرایه حمل باز تأثیرگذار خواهد بود.
دبیر كانون كامیونداران: دستمزد رانندگان بیشتر میگردد اما قیمت كالاها افزایش نخواهد یافت
احمد كریمی، دبیر كانون كامیون داران در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در نشست هفته گذشته یك نرخ مبنا برای تن ـ كیلومتر مشخص شد. این نرخ مبنا برای میزان كیلومتری كه متوسط همه مسیرهاست، در نظر گرفته شده است. هر چه مسافت پایین تر باشد، نرخ تن ـ كیلومتر بالاتر است و اگر مسافت بیشتر باشد، نرخ نهایی تن ـ كیلومتر كاسته می شود. پارامترهایی هم مانند سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه، صعب العبور بودن، كاربری های خاص، با یك سر بار تردد كردن، مواد خطرناك، هزینه لاستیك، سوخت، استهلاك خودرو، قطعات یدكی و شاگرد راننده و بسیاری موارد دیگر باز در تعیین نرخ نهایی اثرگذار می باشد. به صورت كلی تن ـ كیلومتر به مدلول كشف قیمت حمل یك محموله از یك مبدأ به مقصد چه میزان خواهد بود.
همه پارامترهای مؤثر در كرایه حمل كالا
وی افزود: در فرمول تن ـ كیلومتر، علاوه بر هزینه های جاری و قابل پیش بینی، هزینه های اتفاقی مانند تعمیرات موتور هم پیش بینی شده است. ضمن اینكه سرمایه گذاری در خرید ناوگان باز در رقمی كه بعنوان نرخ پایه تن ـ كیلومتر (۱۰۳۳ ریال) تعیین شده، به صورت متوسط رو به بالا لحاظ شده است. به این معنا كه متوسط ناوگان در یك سال چه میزان كاركرد دارد. همه این موارد در رقم پایه اعمال شده است.
دبیر كانون كامیونداران كه بعنوان یكی از نمایندگان تشكل های صنفی كارگری رانندگان در نشست تعیین نرخ پایه تن ـ كیلومتر حاضر بوده است، درباره اینكه آیا با عنایت به اینكه سن ناوگان باری جاده ای كشور بالاست، باز هم امكان لحاظ كردن رقم سرمایه گذاری خرید ناوگان در این فرمول وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: وقتی فردی یك خودروی باری سنگین را به رقم یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری نموده است، نمی توانیم این سرمایه گذاری سنگین را نادیده بگیریم. اما باز هم این پارامترها به صورت منطقی دیده شده است.
وی در پاسخ به این پرسش كه با عنایت به رقم تعیین شده بعنوان نرخ پایه تن ـ كیلومتر (۱۰۳۳ ریال) مسیری مانند تهران ـ بندرعباس به صورت متوسط چه نرخی برای صاحب بار رقم می خورد؟ گفت: این مسیر با احتساب تن ـ كیلومتر در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ گذاری میگردد. در حالیكه تا پیش از محاسبه كرایه حمل بار به صورت تن ـ كیلومتر، این مسیر تا نصف این مبلغ برای رانندگان محاسبه می شد.
كریمی با اشاره به اینكه در جریان اجرا احیانا با ایراداتی مواجه می شویم، اظهار داشت: بدین منظور به دستور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار شده تا ماهانه نشست هایی برای رسیدگی به ایرادات و نقاط ضعف طرح برگزار و آنها را رفع نماییم.
كدام ناوگان مشمول تن ـ كیلومتر می شوند؟
وی درباره ناوگان مشمول این طرح به خبرنگار مهر اظهار داشت: ناوگان حمل مواد سوختی مشمول تعرفه های سازمان برنامه و بودجه هستند و از شمول این طرح خارج می باشند. ناوگان حمل تناژ بالا (بوژی ها) هم مشمول دستورالعمل «ترافیك سنگین» بوده و از گذشته قاعده تن ـ كیلومتر برای آنها اعمال می شده است. بدین سبب این دستورالعمل شامل سایر انواع كامیون ها و كشنده ها می شود؛ درباب كامیونت ها و خودروهای باری نیمه سنگین یا تناژ پایین هم برای آنكه این طرح اجحافی در حق آنها نباشد، برخی ضرایب دیگر را در نظر گرفته ایم كه در دستورالعمل تن ـ كیلومتر برای آنها اعمال میگردد.
هم محموله ها طبقه بندی شده اند هم خودروهای باری سنگین
دبیر كانون كامیونداران درباره تأثیر نوع كالای محموله در روش اجرای طرح اظهار داشت: نوع كالا باز در تن ـ كیلومتر به صورت طبقه بندی شده قید شده است اگر محموله جزء كالاهای گران قیمت باشد، ضرایبی برای راننده در نظر گرفته میگردد همین طور اگر نوع كالا از محموله هایی باشد كه هزینه حمل در قیمت تمام شده كالا اثرگذار باشد (مانند محصولات دامی و كشاورزی)، ضرایب كمتری برای رقم پایه تن ـ كیلومتر اعمال میگردد تا مصرف كننده نهایی (مردم) از آن متضرر نشوند. به صورت كلی در این طرح مقرر است هزینه حمل تأثیر چندانی بر قیمت تمام شده كالاهای اساسی و مصرفی مردم نداشته باشد.
گردش مالی صنعت همان رقم قبلی است اما دستمزد رانندگان واقعی می شود
وی افزود: تا قبل از اجرای طرح تن ـ كیلومتر، معمولا صاحبان بار همین مبالغی كه با اجرای این طرح اعمال میگردد را پرداخت می كردند اما دستمزد راننده پایین بود این در شرایطی است كه با اجرای این طرح، دستمزد رانندگان واقعی و دست واسطه ها و شركت های حمل و نقل از ارقام پرداختی از طرف صاحبان بار كوتاه خواهد شد. مثلا یكی از صاحبان بار می گفت برای حمل بار از صومعه سرا (گیلان) به بندر امام (خوزستان) توسط یك دستگاه كشنده، ۱۰ میلیون تومان به شركت حمل و نقلی پرداخت كرده اما در بارنامه رقم ۱.۵ میلیون تومان قید شده است كه نشان دهنده سهم بسیار كم راننده كامیون از گردش مالی صنعت حمل و نقل جاده ای است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب