گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر؛

در گیرودار تامین لاستیك، كدام مطالبه كامیونداران به سرانجام رسید؟

در گیرودار تامین لاستیك، كدام مطالبه كامیونداران به سرانجام رسید؟ بازسازی خانه: در ایام اخیر برخی دلالان بازار لاستیك خودروهای سنگین با بهانه قرار دادن نوسانات ارزی مبادرت به گران كردن این كالای مهم كرده اند كه سبب اعتراض مجدد برخی كامیونداران شده است.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، اولین دور اعتراضات كامیونداران كه از اول خرداد ماه امسال آغاز شد، تا اواخر خرداد ماه با اجرای برخی درخواست های رانندگان از جانب سازمان ها و دستگاه های ذی ربط به خصوص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت راه و شهرسازی و همینطور پیگیری انجام برخی دیگر از درخواست ها كه در حوزه فعالیت این سازمان نیست، به طول انجامید.
در این دوره كامیونداران در مورد مواردی چون گرانی لاستیك و روغن موتور، حذف بیمه تأمین اجتماعی رانندگان به علت محدودیت منابع دولت در پرداخت سهم دولت، محسوب نشدن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان آور، ناكافی بودن مقدار شارژ كارت سوخت در انتها هر ماه، تخلفات شركت های حمل و نقل به خصوص عدم رعایت نرخ مصوب كمیسیون از جانب این شركت ها، عدم توزیع عادلانه بار در پایانه های اصلی بار به خصوص در پایانه های كلانشهرها و بنادر اصلی، نبود خدمات رفاهی به خصوص بیمه مكمل درمان و مهم تر از همه موارد، عدم افزایش نرخ حمل بار در ۵ سال اخیر كه درنتیجه رانندگان به افزایش ۲۰ درصدی كرایه حمل تا زمان تهیه فرمول تُن بر كیلومتر طی زمان ۲ ماهه رضایت دادند.
همچنین مقرر شد تا در پایانه بار هر شهر (و در صورت نبود پایانه بار در آن شهر، در مركز استان) دفاتری به صورت مجانی و تحت نظارت سازمان راهداری برای عرضه حواله خرید دو جفت حلقه لاستیك به هر راننده دایر شود تا با آن حواله بتواند از نمایندگی های مجاز فروش لاستیك خودروهای سنگین، تایر مورد نیاز را با نرخ دولتی و درب كارخانه خریداری كنند.
یكی دیگر از مواردی كه محقق شد، اعمال افزایش ۲۰ درصدی نرخ بار و كنترل شركت های حل و نقلی و برخورد با شركت های متخلفی بود كه نرخ كمیسیون مصوب را رعایت نمی كردند.
اما تا كنون همچنان از تهیه فرمول محاسبه كرایه حمل بر مبنای تن بر كیلومتر خبری نیست. مبحث فروش محدود لاستیك به رانندگان در مقابل عرضه دفترچه فعالیت یا كارت سوخت هم بر مبنای اظهارات كامیونداران به صورت ناعادلانه اجرا شد و به بعضی از كامیونداران به تعداد نامحدود لاستیك دولتی واگذار شد تا بتوانند آن را در بازار آزاد و به نرخ آزاد به فروش برسانند.
با این حال یكی از درخواست هایی كه به خوبی اجرا شد، پیگیری اعمال بیمه تكمیلی درمان با محوریت نهادهای صنفی رانندگان كامیون در هر استان بود.
با اجرای نیم بند برخی مصوبات كارگروه های ویژه رسیدگی به خواسته های كامیونداران با مشاركت سایر دستگاه ها همچون كمیسیون عمران مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از دستگاه ها و همینطور اعمال مصوبه افزایش ۲۰ درصدی كرایه حمل بار در جلسه ویژه دیدار نمیاندگان معترض با وزارای راه و كار، اعتراضات كامیونداران به خصوص در زمینه مسائل معیشتی و درآمدی تا حدودی به سرانجام رسید كه سبب شد این اعتراضات به آخر برسد.
دور جدید اعتراضات با محوریت لاستیك
در روزهای اخیر و بعد از افزایش نرخ دلار كه سبب افزایش قیمت لاستیك شد، بار دیگر شاهد اوج گیری اعتراضات تعدادی از كامیونداران در جاده ها هستیم.
در حال حاضر برخی تولیدكنندگان داخلی لاستیك خودروهای سنگین از عرضه محصول به بازار با هدف گران كردن آن خودداری كردند و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت همكاری لازم با واردكنندگان را برای ترخیص سریعتر لاستیك ها وارداتی نداشت. درنتیجه با كمبود شدید لاستیك كامیون و اتوبوس، بار دیگر شاهد گرانی این محصول بودیم به گونه ای كه در بعضی باربری ها، دلالان به كامیونداران پیشنهاد فروش لاستیك به صورت هر جفت حلقه ۴.۵ تا ۵.۵ میلیون تومان را عرضه می كنند.
حاشیه های عجیبی كه برخی سوءاستفاده كنندگان برای اعتراضات صنفی تولید كردند
در پی وقوع تنش هایی میان رانندگانی كه به حمل بار اقدام می كنند و رانندگانی كه خواستار توقف هر گونه فعالیت حمل و نقل بار هستند، هیئت دولت در نشست هفته قبل خود تعرفه گمركی واردات لاستیك را تا ۵ درصد كاهش داد و این مصوبه بلافاصله به دستگاه های ذی ربط ابلاغ گردید.
همچنین این درگیری ها به خصوص در بعضی از استان های جنوبی و مركزی سبب شد تا علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب شیراز از برقراری امنیت كامل در سطح جاده های استان فارس خبر دهد؛ وی با اشاره به اینكه حساب افراد تحریك كننده با رانندگان خدوم جداست اظهار داشت: برخی افراد معلوم الحال قصد سوء استفاده از مشكلات اقتصادی و تولید اختلال در نظم و امنیت عمومی و تولید ناامنی در جاده های استان دارند كه با نظارت نهاد های امنیتی و انتظامی شناسایی و مطابق با قانون با آنان برخورد خواهد شد.
كدام یك از مطالبات كامیونداران به نتیجه رسید؟
داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم با اشاره به اینكه همزمان با آغاز دور نخست اعتراضات كامیونداران در ابتدای خرداد ماه، این سازمان به فكر رفع مشكلات آنهاست، اظهار داشت: برخی از مطالبات به طورجدی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های اجرایی بررسی و در دست اقدام است. بخشی از مسائل و مشكلات ازجمله برخورد با شركت های متخلف حمل ونقلی، كمیسیون های اضافی شركت های متخلف، اطلاع رسانی به رانندگان در مورد میزان كرایه دریافتی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه اندازی بیمه تكمیلی رانندگان به صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل و فصل شد. بخشی از مسائل و مشكلات نیاز به زمان بیشتری داشت كه با استفاده از مطالعات كارشناسی بررسی گردید و بخشی از مطالبات هم ازجمله سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی نیاز به تدوین قانون از جانب مجلس شورای اسلامی دارد و یا بازبینی در دستورالعمل و قوانین و مقررات كه در دست بررسی و پیگیری است.
كاهش تعرفه گمركی واردات لاستیك سیمی به ۵ درصد
وی در مورد لاستیك مصرفی كامیونداران تصریح كرد: در كشور ماهیانه ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك نیاز داریم كه طی دو ماه گذشته معادل همین تعداد (۱۰۰ هزار حلقه) لاستیك میان رانندگان توزیع شده است و ۱۰۰ هزار حلقه دیگر كمبود داریم كه با پیگیری های سازمان راهداری در هیئت دولت، مقرر شد ارز دولتی به واردات بخشی از لاستیك مورد نیاز تعلق گرفته و بخش دیگر هم با استفاده از تولید داخل تأمین شود. ضمن اینكه دولت مصوب كرد تعرفه گمركی واردات لاستیك سیمی هم از ۲۶ درصد به ۵ درصد كاهش پیدا كند. همینطور معاون اول دستور ترخیص لاستیك های مانده در انبار گمركات و سازمان اموال تملیكی را صادر كرده است.
ماجرای گرانی لاستیك كامیون و اتوبوس و بی تأثیری كاهش تعرفه واردات
به گفته فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای، بخش مهمی از كامیون ها و كشنده های داخلی لاستیك بایاس استفاده می نمایند و این نرخ تعرفه ای كه اعمال شده، در مورد لاستیك های سیمی است. در حالیكه دلالان در بخش توزیع و فروش لاستیك های بایاس مبادرت به گرانی لاستیك كرده اند.
به گفته برخی رانندگان كامیون، قیمت مصوب لاستیك های بایاس ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است حال آنكه دلالان گاها آن را ۵.۵ میلیون تومان هم به كامیونداران به فروش می رسانند.
كارشناسان می گویند لاستیك های سیمی عمر و كیفیت بالاتری دارند ولی از آنجایی كه بیشتر در كشنده ها و كامیون های مدرن و نوساز استفاده می شوند، سهم كمتری در بازار مصرف لاستیك كامیون در ایران دارند چون بخش اعظمی از ناوگان سنگین حمل بار در ایران، فرسوده یا با عمر بالا هستند كه لاستیك های بایاس (نخی) استفاده می نمایند و درنتیجه كاهش تعرفه واردات لاستیك سیمی تأثیری در كاهش قیمت لاستیك در بازار فعلی ندارد.

1397/07/04
22:34:49
5.0 / 5
5020
تگهای خبر: بازار , بنادر , بیمه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان