رئیس سازمان پدافند غیرعامل؛

سناریویی برای تداوم فعالیت بنادر تدوین شود

سناریویی برای تداوم فعالیت بنادر تدوین شود بازسازی خانه: رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در جنگ اقتصادی امكان دارد دشمن از ابزار نظامی استفاده نماید اما محاصره نظامی ضد بنادر ما منتفی است.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، غلامرضا جلالی در نشست تخصصی نقش پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات بندری و دریایی اظهار داشت: پدافند غیرعامل فعالیتی در بخش دریایی و بندری به فعالیتی در برابر تهدیدات نسبت به حمل و نقل دریایی، حضور نظامیان آمریكایی در منطقه ما به صورت بالقوه تهدید به حساب می آید اما اینكه زمان این تهدید چه موقعی باشد، امروز دیگر برای ما اولویت ندارد و به انتهای لیست ما ارجاع داده شده است.
وی با تاكید بر اینكه زیرساختهای بندری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و راه اندازی آنها هزینه بر است، اظهار داشت: ازاین رو باید زیرساخت بندری را برای یك بار بسازیم اما آن یك بار به قدری استقامت داشته باشد تا به راحتی تخریب نشود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: امروز درگیر جنگ مدرن اقتصادی ضد اقتصاد كشور هستیم. در جنگ اقتصادی از هر ابزار اقتصادی مانند بانك، پول، ارز، تولید، الگوی مصرف و... دشمن بعنوان ابزار ضد ما استفاده می نماید كه نشان داده است ابزار مهاجم دشمن در این جنگ، نظامی نیست.
وی اضافه كرد: البته در جنگ آمریكا با عراق، از محاصره نظامی در بخش جنگ اقتصادی استفاده شد اما استفاده از این گزینه ضد ما منتفی است.
جلالی اضافه كرد: ما در حوزه ماهواره معتقد بودیم كه تحریم می شویم اما مدیرعامل وقت می گفت پروتكل داریم و امكان تحریم وجود ندارد و ما نهایتاً تحریم شدیم. حتی در حوزه بنزین و دارو هم امكان دارد حریم شویم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: آنچه در زمینه اقلام كالاهای اساسی كشاورزی گفته می گردد كه هزینه واردات كمتر از تولید است و نباید در كالاهای اساسی خودكفا شویم، حرف خامی است. باید تحریم را مفروض بدانیم و در هر حالت یك مبحث جدی است.
وی خاطرنشان كرد: هرچند در تحولات سیاسی، موضع كشور اعمال نرمش قهرمانانه بود، اما تجربه نشان داد با وجود حداكثر انعطاف پذیری، امكان تحریم وجود دارد. ازاین رو در حوزه جنگ اقتصادی، پدافند غیرعامل یك لزوم بوده و باید در برابر تهدیدات آمادگی داشته باشیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان كرد: مبحث بعدی تهدیدهای محتمل، تهدیدات سایبری است. این بخش در حوزه زیرساختها مبتنی بر تهدیدات سایبری خواهد بود كه شامل وابستگی ما به دسترسی مدیریت زیرساختها از طریق دور شده و تهدیدات سایبری در این بخش امكان توقف یا حتی تخریب زیرساختها را به همراه دارد.
جلالی اضافه كرد: برای مخازن سوخت باید ۳ لایه قابلیت دفاع، مقابله امنیتی و لایه اولین شامل نكات ایمنی رعایت شود. اگر تجمع بیش از اندازه مخازن پرخطر را در كنار شهرها مانند عسلویه و ماهشهر داشته باشیم، امكان یك صدمه پذیری را بوجود آورده ایم كه خودمان در آن نقش داشته ایم.
وی اضافه كرد: برخی آبراه های كشتیرانی، آبراه منحصر به فرد بوده و اگر كشتی غرق شود، كل بندر و حمل و نقل تعطیل خواهد شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح كرد: در ماهشهر ۵۱ مجتمع شیمیایی و پتروشیمی در كنار هم بوجود آمده است. این در شرایطی است كه بخش زیادی از این صدمه پذیری ها در حوزه بنادر به شكل دستورالعمل و بخشنامه قابل حل است.
جلالی اظهارداشت: در حوزه پدافند غیرعامل دریایی و بندری باید ابتدا دارایی های خویش را احصاء و دسته بندی نماییم. امكان دارد دارایی ها فیزیكی مانند زیرساختها یا اعتباری مانند دسترسی ما به آب های آزاد باشد.
وی در مورد دارایی های مهم ما در بنادر بعنوان زیرساختها اظهار داشت: در حوزه پدافند غیرعامل آنچه در اولویت نخست دفاع قرار دارد، دفاع از مردم و جمعیت و در مرحله دوم دفاع از زیرساختها است.
به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل: شرایط تحریم امكان دارد كاركرد فعلی بنادر را دچار اختلال كند. ازاین رو طراحی سناریویی برای تداوم كاركرد فعلی بندر در شرایط جنگ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به خصوص كه ۹۰ درصد نیاز غذایی كشور با استفاده از دریا تامین می گردد.
جلالی با اشاره به اعتراضات كامیون داران در ماه های گذشته اظهار داشت: این اعتراضات سبب شد بخشی از چرخه تامین ما از بندر تا مصرف در شهرها دچار اختلال شود كه باید در چرخه تامین كالای اساسی خود بازبینی نماییم.
وی افزود: بندر امام خمینی به لحاظ آبراه وابسته به یك معبر دریایی بوده و در صورت بسته شدن آن، كاركرد این بندر مختلف می گردد. ازاین رو باید آبراه موازی برای این بندر تولید شود تا بندر مهمی كه كاركرد انحصاری تامین كالای اساسی دارد از انحصار یك آبراه خارج شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به وابستگی زیاد زیرساختهای ما به صنعت برق اظهار داشت: هفته گذشته قطع برق را در چند دستگاه تست كردیم كه در بعضی سازمان ها جواب نداد. این نشان داده است باید مبحث نصب مولد برق اضطراری را در همه آیتم های صدور مجوز تاسیسات زیرساختی در اولویت قرار دهیم.
جلالی تصریح كرد: باید ساختار دورزدن تحریم ها در سازمان بنادر و دریانوردی به صورت دائم داشته باشیم چون امكان تحریم در هر لحظه وجود دارد. ما در منطقه ای هستیم كه هر ۷ تا ۸ سال یك جنگ داشته ایم ازاین رو فرض عملی شدن تهدیدها در زمان اجرای كلیه طرح ها یك فرض عاقلانه است.

1397/08/15
14:34:51
5.0 / 5
4694
تگهای خبر: بانك , بنادر , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان