جهش بی سابقه قیمت مسكن در سایه سانسور قیمت های مجازی

جهش بی سابقه قیمت مسكن در سایه سانسور قیمت های مجازی به گزارش بازسازی خانه دنیای اقتصاد نوشت:  پایان سانسور «قیمت» خودرو در بازار مجازی- استارت آپ های فروش- پس از رفع توقیف «اجاره بها» در این بازار، مطالبه برای اکران باردیگر «قیمت مسکن» در سامانه های آنلاین را افزایش داد.


استارت آپ های عرضه ملک و خودرو، از اردیبهشت ماه با اعمال ممنوعیت «اعلام قیمت پیشنهادی» عملا از کار افتادند. ایست به انتشار «قیمت» با هدف کنترل قیمت ها صورت گرفت؛ اما درست در خرداد، متوسط قیمت مسکن با بیشترین تورم ماهانه -جهش بی سابقه- روبه رو شد و در بازار خودرو هم حباب قیمت ها شدت یافت. در این میان بررسی هایی که هفته اول دیماه گروهی از نمایندگان مجلس انجام دادند مشخص کرد، حذف قیمت در استارت آپ های فروش نه تنها اثر کاهنده بر سطح قیمت خودرو و مسکن نداشت که به علت خاموشی بازارها و سلب قدرت «شفافیت»، بستر موج سواری روی قیمت های نامتعارف فراهم گردید. حالا نوبت رفع نقص از فایل های اینترنتی مسکن می باشد. بازگشت قیمت به فضای مجازی در نقش محرک دیجیتالی معاملات مصرفی در دوره پساجهش، ۸ عایدی دارد. اکران مجدد قیمت های پیشنهادی در استارت آپ ها، عصر خاموشی در بازارهای مجازی معاملات ملکی و خودرویی را تمام کرد. با این وجود هنوز فاز نهایی روشن سازی چراغ راهنمای معاملات مسکن باقی مانده است و به احتمال زیاد این مرحله از رفع خاموشی در استارت آپ های ملکی هم در هفته جاری صورت خواهد گرفت. درحالی که طی فرایند سیاست گذاری برای کنترل التهاب های بوجود آمده در بعضی بازارهای اقتصادی همچون بازار معاملات مسکن وخودرو، قیمت های پیشنهادی فروش خودرو و همینطور نرخ های پیشنهادی برای فروش واجاره مسکن در اواخر اردیبهشت ماه (حول و حوش تاریخ بیستم اردیبهشت ماه امسال) از سامانه های مجازی بازاریابی و استارت آپ های فروش ملک وخودرو حذف شد، از روز گذشته به دنبال مشخص شدن مضرات خاموشی چراغ راهنمای بازار(حذف قیمت ها از فرایند بازاریابی مجازی) قیمت های پیشنهادی برای فروش خودرو بار دیگر بر روی این سامانه ها قرار گرفت. از همان زمان حذف قیمت های پیشنهادی از آگهی نامه های مجازی خودرو ومسکن، خیلی از کارشناسان و فعالان بازارهای اقتصادی نسبت به نتایج تخریب ویترین بازارها به سیاست گذار اخطار داده و اعلام نمودند این اقدام نه تنها منجر به کنترل سطح قیمت ها در بازارهای اقتصادی همچون بازار مسکن و خودرو نخواهد شد بلکه به علت خاموشی چراغ راهنمای بازار، التهابات و نابسامانی های قیمتی در این بازارها را افزایش خواهد داد. از آنجائیکه قیمت های پیشنهادی برای فروش یا اجاره در بازارهای اقتصادی همچون بازار مسکن مهم ترین بخش یا مهم ترین جزء آگهی ها به حساب می آیند، حذف این قیمت ها به منزله تخریب ویترین بازارها است. آخرین مطالبه کارشناسی درمورد لزوم بازگشت قیمت ها به آگهی های مجازی، به موضع گیری نمایندگان مجلس درمورد مضرات حذف قیمت از فایل های ملکی و خودرویی مربوط می شود. اوایل دیماه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با استناد به موضع یکی از نمایندگان مجلس گزارشی در اینباره منتشر نمود که این نماینده مجلس نسبت به تخریب ویترین بازارها به واسطه حذف قیمت های پیشنهادی از فایل های ملکی و خودرویی اخطار داده بود. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در آن زمان با بیان موافقت مجلس نسبت به بازگشت قیمت ها به آگهی های خودرویی و ملکی اعلام نموده بود که درج قیمت کالاها در این سامانه های مجازی علاوه بر ایجاد شفافیت در قیمت گذاری به روند معاملات هم شفافیت می بخشد و لازم است که قیمت ها بار دیگر به سامانه های مجازی بازاریابی بازگردد. از سالهای گذشته تابحال افرادی که متقاضی خرید وفروش مسکن و خودرو یا اجاره املاک مسکونی هستند به جای استفاده از مسیرهای سنتی برای استعلام وضعیت بازار و روند تغییرات قیمتی به استارت آپ های ملکی رجوع می کنند. از اردیبهشت ماه سال جاری با حذف قیمت ها از سامانه های مجازی، این مسیر مدرن هم عملا از دسترس فعالان و متقاضیان بازار خارج شد. در بازار معاملات مسکن سیاست گذار با این تصور که حذف قیمت ها از آگهی های مجازی منجر به کنترل بازار و کاهش التهاب قیمتی در آن می شود و حتی می تواند منجر به کاهش سطح قیمت ها شود وارد عمل شد و چراغ راهنمای بازار مسکن را خاموش کرد. اما به رغم آنچه از جانب سیاست گذار تصور می شد در بازار مسکن رویدادی عکس این مورد صورت گرفت. دقیقا از اردیبهشت ماه که قیمت های پیشنهادی از استارت آپ های ملکی حذف شد، سرعت رشد قیمت مسکن هم افزایش پیدا کرد. بگونه ای که برپایه آمارهای رسمی بالاترین تورم ماهانه مسکن در تاریخ ثبت اطلاعات قیمتی معاملات مسکن شهر تهران، در خردادماه در پایتخت تجربه شد. در خرداد ماه یعنی یک ماه پس از حذف قیمت ها از سامانه های مجازی بازاریابی ملکی، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مقایسه با اردیبهشت ماه ۷/ ۱۱ درصد افزایش یافت که این میزان تورم ماهانه در تاریخ ثبت تحولات بازار مسکن شهر تهران از ابتدا تابحال بی سابقه بوده است. هر چند این مورد از همان ابتدای حذف قیمت های پیشنهادی از سامانه های مجازی قابل پیشبینی بود و کارشناسان و فعالان بازار مسکن نسبت به پیامدها و مضرات این مبادرت به سیاست گذار این حوزه اخطار داده بودند. علت آن هم کاملا واضح و مشخص است. کارشناسان در آن زمان اعلام نمودند از آنجائیکه قیمت های پیشنهادی در حکم تابلو یا چراغ راهنمای بازار مسکن می باشد خاموش کردن این چراغ می تواند بازارها همچون بازار مسکن را به بیراهه بکشاند. به خصوص اینکه خاموشی تابلوی راهنمای قیمت در بازار مسکن در مقطعی رخ داد که بازار مسکن با بحران قیمتی، سفته بازی، التهاب شدید و وضعیت غیرطبیعی حاکم بر این بازار و سایر بازارها مواجه بود. این اقدام هم نه تنها التهابات و نابسامانی های قیمتی در بازار مسکن را کاهش نداد بلکه منجر به تشدید تحرکات ضدثبات و ضدپایداری قیمتی در بازار ملک شد و سبب شد عملا روندی در بازار مسکن شدت بگیرد که در نهایت برآیند و حاصل آن به زیان مصرف کننده ومتقاضیان مصرفی مسکن باشد. با این وجود و به دنبال اثبات این ماجرا، در فاز اول، اعلام قیمت های پیشنهادی به فایل های اجاره مسکن بازگشت. در فاز دوم هم از روز گذشته، قیمت های پیشنهادی فروش خودرو به سامانه های مجازی بازاریابی برگشته است اما هنوز فرایند بازگشت قیمت های پیشنهادی برای فروش مسکن به سامانه های آنلاین بازاریابی ملکی، انجام نشده است. با این وجود انتظار می رود فاز نهایی رفع خاموشی از آگهی های استارت آپی با بازگشت قیمت های پیشنهادی فروش مسکن در هفته جاری وارد فاز اجرا شود. این درحالی است که بازگشت قیمت های مسکن به سامانه های مجازی و آنلاین بازاریابی، مهم ترین اقدام در این حوزه به حساب می آید. این اقدام از دو جهت مهم و حائزاهمیت است؛ نخستین دلیل آن است که فایل های فروش مسکن سنگین ترین و پروزن ترین فایل هایی است که در سامانه های مجازی و به واسطه استارت آپ ها بازاریابی می شود. بررسی های «دنیای اقتصاد» نشان داده است در بین دو گروه از آگهی های ملکی و خودرویی در استارت آپ های بازاریابی مجازی، وزن فایل های مسکن حداقل ۷۵ درصد و سهم فایل های خودرویی بین ۴ تا ۱۵ درصد است. این درحالی است که در بعضی از استارت آپ ها سهم فایل های ملکی تا ۹۳درصد هم می رسد. دومین عامل آن است که هم در دوره جهش و هم در مقطع زمانی فعلی که بازار مسکن در دوره پساجهش قرار دارد، رفتارها ونبض قیمت ها نشان داده است که در بین دو بازار خودرو ومسکن بازار مسکن بعنوان بازار اثرگذار و بازار خودرو بعنوان بازار اثرپذیر قابل شناسایی است. به این معنا که رویدادهای اقتصادی ابتدا در بازار مسکن نمایان شده وسپس به بازار خودرو سرایت می کند. در دوره اخیر جهش قیمت هم ابتدا بازار مسکن وارد فاز جهش قیمت شد و سپس بازار خودرو به این فاز ورود کرد. در دوره پساجهش و درمقطع زمانی فعلی که به دنبال کاهش ریسک های غیر اقتصادی بازار معاملات مسکن به فاز کاهش قیمت و رکود ورود کرده است هم ابتدا تغییرات وتحولات در بازار مسکن رصد شده وانتظار می رود با یک فاصله زمانی به بازار خودرو سرایت کند. ازاین رو این دو عامل مهم نشان داده است لازم است چراغ راهنمای بازار مسکن هم بزودی روشن شود و قیمت مسکن هم در استارت آپ های بازاریابی آنلاین، پروانه نمایش بگیرد. بررسی های «دنیای اقتصاد» نشان داده است اکران باردیگر قیمت های پیشنهادی فروش مسکن در سامانه های مجازی بازاریابی دست کم با ۸ مزیت عمده همراه می باشد. نخستین مزیت به ایجاد رقابت بین عوامل و مبادی عرضه واحدهای مسکونی مربوط می شود. الان بازاریابی ملکی به سه روش بازاریابی سنتی، پیامکی و استارت آپی انجام می شود. اعلام قیمت در سامانه های مجازی معرفی املاک مسکونی یا همان استارت آپ های ملکی منجر به ایجاد جو رقابتی در این بازار به نفع مصرف کننده می شود وباعث می شود این بازار به نفع کاهش قیمت ها و مصرف کننده وارد عمل شود. دومین مزیت این استارت آپ ها و درج قیمت های پیشنهادی در فایل های ملکی مجازی، پیشگیری از سم پاشی سفته بازان در مورد آخر دوره رکود و کاهش قیمت هاست. از آنجائیکه درج قیمت های پیشنهادی در فایل های فروش مسکن مسیر واقعی بازار مسکن را نمایان می کند و نشان داده است سطح قیمت ها در مقایسه با اوج جهش قیمت مسکن تا حدی تعدیل شده است، ادعاها وتلاش های سفته بازان برای برهم زدن آرامش قیمتی بازار با شکست مواجه خواهد شد. سومین مزیت روشن سازی چراغ راهنما در بازار مسکن هموارشدن مسیر احیای نرم معاملات خریدوفروش شب عید در بازار معاملات مسکن می باشد. متقاضیان بازار مسکن با مشاهده آرامش قیمتی در بازار مسکن و تعدیل سطح قیمت ها در دوره پساجهش انگیزه کافی برای ورود به بازار را به دست آورده و برای معاملات شب عید آماده شده و معاملات شب عید بازار مسکن به جریان خواهد افتاد. عامل چهارم به ایجاد انگیزه برای فروش مسکن در سمت عرضه مربوط می شود. در شرایط فعلی که بازار وارد دوره پساجهش شده است و به دنبال کاهش ریسک های غیراقتصادی، سطح قیمت ها در بازار مسکن هم تعدیل شده و شرایط بازار رکودی است، فروشنده ها با مشاهده حقیقت های قیمتی بازار دید درستی نسبت به شرایط بازار پیدا کرده و برای عرضه واحدهای مسکونی خود به بازار ترغیب خواهند شد. از طرفی و در چارچوب مزیت پنجم، آن دسته از متقاضیان «خرید لازم» که در حاشیه بازار منتظر ایجاد شرایط ثبات قیمت بودند وارد بازار شده واقدام به خرید مسکن می کنند و این مورد عمق رکود فعلی در بازار را کاهش خواهد داد. از طرفی روشن شدن چراغ راهنمای قیمت در بازار مسکن نبض واقعی قیمت ها در بازار و سطح رو به کاهش قیمت ها را به نمایش خواهد گذاشت و همین مبحث به ایجاد ثبات و پایداری بیشتر در بازار، پیشگیری از ایجاد التهابات قیمتی کاذب و حتی تعدیل مجدد سطح قیمت ها کمک خواهد نمود. مزیت هفتم، بازسازی ویترین بازار مسکن، کمک به عرضه بی واسطه و امن فایل های فروش مسکن فارغ از پارازیت های قیمتی است. از آنجاکه استارت آپ های ملکی محلی امن برای عرضه فایل های فروشنده های واقعی و منصف است، بازگشت قیمت ها به این سامانه ها، شرایط را برای عرضه مسکن با سطح واقعی و منصفانه قیمت ها و فارغ از پارازیت های قیمتی بیرونی هموار می کند. امکان جست وجوی فایل خرید مسکن متناسب با بودجه خریدار مزیت هشتم بازگشت قیمت های پیشنهادی به استارت آپ های ملکی است.
223224

1399/10/22
15:09:54
0.0 / 5
215
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان