گزارش بازسازی خانه؛

ترانزیت فرصتی كه از آن غافلیم

ترانزیت فرصتی كه از آن غافلیم بازسازی خانه: در صورتیکه مدیرعامل راه آهن اعلام نموده حجم ترانزیت ریلی سال 99 نسبت به سال پیش از آن، 30 درصد افزایش داشته است، ترانزیت ریلی در سال 98 بسیار اندک و ناچیز و در حد 650 هزار تن بوده است.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر، سوم اردیبهشت ماه سالجاری، سعید رسولی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی گفت وگویی اعلام نمود: پارسال شرکت راه آهن با تلاشهای بی وقفه و به رغم شیوع کرونا و تشدید تحریم ها، توانست با توسعه همکاری با سایر کشورها و بخصوص راه آهن کشورهای همجوار و منطقه ای و استمرار همکاری با سازمان های بین المللی ریلی گام های مثبت و قابل توجهی در توسعه ترانزیت کالا از راه ریل بردارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پارسال به رغم مسدود شدن مرزها با کشورهای همسایه به علت پاندمی کرونا که ۴ ماه به طول انجامید، تلاش شد تا حمل و نقل ریلی و مبادله کالا در این برهه مهم با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، بگونه ای که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل و نقل بین المللی طبق پروتکلهای بهداشتی فراهم گردید و افزایش قابل توجهی را در حمل و نقل ریلی شاهد بودیم.
افزایش ۳۰ درصدی ترانزیت ۹۹ نسبت به ۹۸
وی افزود: حمل و نقل ترانزیتی راه آهن ایران پارسال نسبت به سال قبل، ۲۹ درصد رشد داشت و صادرات از راه راه آهن ایران نیز در این زمان ۵ درصد افزایش پیدا کرد. همین طور در مرز ریلی کشورمان با ترکیه، با افزایش و تجهیز ناوگان و توسعه زیرساخت های ریلی، حجم حمل و نقل بین المللی به بیشتر از ۶۵۰ هزار تن رسید که رکورد ۱۰ سال گذشته جابجا شد.
مقایسه ترانزیت ریلی در ۹۹ با سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷
این در حالی است که مطابق با گزارش عملکرد دولت در بخش حمل و نقل که توسط سازمان برنامه و بودجه انتشار یافته، میزان ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد و نسبت به سالهای ۹۶ و ۹۷، ۶۲ درصد کاهش داشته است.
بنابراین افزایش ۳۰ درصدی میزان ترانزیت ریلی در سال ۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در حالی است که حمل بار ترانزیتی ریلی در سال ۹۸، پایین ترین رکورد در سالهای گذشته را به خود مختص کرده است.
جدول: وضعیت شاخصهای عملیاتی ترانزیت کشور
عنوان شاخص
واحد
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
جابجایی بار جاده ای ترانزیت
میلیون تن
۷.۸
۹.۵
۹.۰
۶.۸
جابجایی بار ریلی ترانزیت
میلیون تن
۱.۱
۱.۶
۱.۶
۰.۶
تعداد پروازهای ترانزیت
هزار پرواز
۳۸۲
۴۲۶
۳۷۰
۲۹۸
مأخذ: بررسی فصل حمل و نقل در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه کشور
پیشرفت ۳۰ درصدی نسبت به عددی که تقریباً صفر است
لازم به ذکر است که حتی میزان حجم ترانزیت شده توسط ریل در سالهای ۹۶ و ۹۵ که ۱.۶ میلیون تن بوده است نیز با عنایت به وضعیت منطقه ای ایران و اهمیت نقش کشور در زمینه اتصال سایر کشورها به یکدیگر اساساً مناسب نمی باشد.
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ایران می تواند با فعال سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی خود، یکی از با اهمیت ترین رقبای کانال سوئز محسوب شود که الان بیش از ۱ میلیارد تن بار در سال از آن عبور می کند و توانسته است درآمد پایدار ۶ میلیارد دلاری در سال برای کشور مصر ایجاد نماید. در حالیکه ایران می تواند با فعال کردن ترانزیت زمینی خود شامل جاده و ریلی، تمرکز عبور بار از راه کانال سوئز را به سمت پهنه جغرافیایی خود معطوف کند.
شاهجویی اضافه کرد: به جهت اینکه ایران بتواند در چنین مقیاسی به مساله ترانزیت ورود کند، شبکه حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از با اهمیت ترین گزینه های حمل و نقل به صرفه و حجیم مطرح می شود؛ به بیان دیگر اگر ایران بخواهد در منطقه و در حوزه ترانزیت وارد رقابت جدی شود، می بایست در بخش حمل و نقل ریلی عملکردی کاملاً متفاوت با امروز از خود بجای بگذارد. امروزه شاهد می باشیم که افزایش آمار ترانزیتی ریلی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ که خود بدترین عملکرد در ادوار گذشته بوده است، با افتخار توسط مدیرعامل راه آهن اعلام می شود. در حالیکه اساساً اعداد حمل بار ترانزیتی در مقیاس های ۱ تا ۲ میلیون تن برای راه آهن کشوری مثل ایران واقعاً هیچ بشمار می رود.
تحریم ها و کرونا؛ توجیه یا دلیلهای واقعی صفر شدن ترانزیت ریلی؟
این کارشناس حمل و نقل افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همین طور مسئولان و مدیران شرکت راه آهن، دلیلهای کاهش حجم ترانزیت ریلی در کشور را مسائلی از قبیل تحریم ها، مشکلات نقل و انتقال پول، به وقوع پیوستن سیل در سال ۱۳۹۸ و بسته شدن مرز اینچه برون اعلام می کنند. شاید این دلیلهای برای توجیه کاهش ترانزیت ریلی از ۱.۶ میلیون تن به ۰.۶ میلیون تن در سال ۹۸ تا حدی قابل قبول باشد. اما به اعتقاد من، ریشه ای ترین دلیلی که برای پایین بودن نرخ ترانزیت ریلی ایران که در صورت توسعه درست و مدیریت منطقی می تواند ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن در سال را به خود اختصاص دهد، وجود دارد، بهره وری پایین شبکه حمل و نقل ریلی کشور و عدم استفاده بهینه از دارایی های ریلی کشور است.


منبع:

1400/02/11
16:36:59
5.0 / 5
1143
تگهای خبر: توسعه , درآمد , راه آهن , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان