وزیر راه:

ساخت راه آهن رشت-آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد

ساخت راه آهن رشت-آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه یک میلیارد دلاری اتصال قطعه ریلی رشت به آستارا اظهار داشت: هم اکنون با حمل و نقل ترکیبی بار مورد نیاز فنلاند از هند را از خاک ایران جابه جا می نماییم.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از مهر رستم قاسمی در مراسم الحاق ۴۷۰ دستگاه ناوگان به شبکه ریلی اظهار داشت: ما در صنعت حمل و نقل ریلی و بطور کلی در بخش حمل و نقل عقب ماندگی زیادی داریم.
وی صنعت ریلی را حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان عنوان و اظهار نمود: به طور معمول کشورهایی که در بخش حمل و نقل جایگاه ژئوپلتیک دارند بیشتر سرمایه گذاری خودرا به سمت ریلی منتقل می کنند.
وزیر راه با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک کشور ما و شرایط همسایگان و منطقه اظهار داشت: این جایگاه سبب شده تا کریدور جهانی باشیم که در توسعه حمل و نقل ریلی مؤثر است. با این وجود بسیار عقب هستیم در صورتیکه می توان ثروت گسترده ای از این محل کسب نمود.
قاسمی به عدم اتصال کریدورهای اصلی کشور به کریدورهای حمل و نقلی دنیا افزود: این مساله سبب شده تا از صنعت ترانزیت در دنیا عقب بمانیم.
وی اشاره کرد: اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب فرصت هایی است که برای توسعه حمل و نقل ریلی برقرار است. باری که در منطقه شمال به جنوب از کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و حتی اروپا می تواند از مسیر ایران به دیگر کشورها عبور کند حجم بسیار بالایی است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روسیه سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغال سنگ به هند صادر می کند که این کالا بوسیله دریای سیاه، دریای سرخ و سپس بنادر هند حمل می شود که هزینه بسیار بالایی دارد. اما اگر کریدورهای ما تکمیل بود روس ها می توانستند با هزینه و زمان بسیار کمتر، زغال سنگ خودرا به هند صادر کنند و حجم قابل توجهی درآمد نصیب کشور می شد.
قاسمی با اشاره به واگذاری کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای همسایه به وزارت راه و شهرسازی و برگزاری نشست ها و امضای تفاهم نامه های مختلف با همسایگان اشاره کرد: تعداد این تفاهم نامه ها در زمینه ریلی زیاد بوده و افزایش قابل توجهی در حمل بار ترانزیتی را می تواند در پی داشته باشد اما به آنچه باید باشیم هنوز نرسیده ایم و فاصله بسیار زیادی داریم.
وی به سفر هفته گذشته خود به جمهوری آذربایجان اشاره نمود و اظهار داشت: در این سفر قراردادهای خوبی با طرف آذری امضا کردیم؛ در زمینه زیرساخت ریلی ما از بندر شهید رجایی تا رشت امکان تردد قطار داریم اما از رشت تا آستارا که ریل ایران به آذربایجان متصل می شود ۱۶۰ کیلومتر خلأ زیرساخت داریم که اگر وصل شود به آسانی به روسیه و قفقاز متصل خواهیم شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همین طور از نظر توسعه پس کرانه بندر شهید رجایی که می تواند کریدور شمال – جنوب را فعال کند عقب ماندگی داریم. این مساله درباب کریدور شرق به غرب نیز صادق است.
قاسمی بیان کرد: در حوزه لوکوموتیو نیز کسری بسیار زیادی داریم. در بخش واگن نیز هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت مشکلاتی داریم و به بیشتر استانها که سفر می نماییم تقاضای مردم، افزایش قطار برای سفر به استانهای مختلف است ولی این توان در کشور موجود نیست.
وی درباره توسعه حمل و نقل ریلی باری نیز اشاره کرد: سرعت قطارهای باری به حدی پایین است که گفتن آن درست نیست و بسیار محدود است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث ریلی چند ماه اخیر افزود: با رقمی که درباب حمل ریلی بار در برنامه ششم اشاره شده، فاصله بسیاری داریم.
قاسمی اولویت سرمایه گذاری در صنعت ریلی را بخش خصوصی دانست و اظهار نمود: ما برای کسانی که مشتاق سرمایه گذاری در بخش واگن و لوکوموتیو هستند، حتما فرش قرمز پهن می نماییم.
وی با اشاره کسری شدید ناوگان برای انتقال کالاهای اساسی امسال اظهار داشت: این کمبود عمدتا در ناوگان باری، ناوگان حمل سوخت و حمل کالاهای اساسی است.
وزیر راه و شهرسازی به مذاکرات ایران و اروپا اشاره نمود و اظهار داشت: غرب به این نتیجه رسیده است که باید برای عبور از کریدور غرب به شرق حتما از قلمرو ایران عبور کند. بدین سبب فرصت بسیار خوبی را در آینده پیش رو داریم. پس سرمایه گذاری در بخش ریلی برآیند خوبی برای سرمایه گذاران در پی خواهد داشت.
قاسمی اشاره کرد: با تکمیل کریدورهای ریلی می توانیم تأثیرگذاری جدی در بخش حمل و نقل داشته باشیم. ما امروز کانتینر را از هند بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل می نماییم. سپس از بندر شهید رجایی با قطار تا رشت می بریم و از آنجا با کامیون به ارمنستان و از آنجا به فنلاند کالا را جابجا می نماییم. کل این پروسه کمتر از ۲۰ روز طول می کشد. این در حالیست که اگر صاحبان کالا، کل این مسیر را دریایی حمل کنند نزدیک ۲ ماه طول می کشد.
وی با تاکید بر این که پروژه های بزرگ کشور اساساً با بودجه های موجود قابل اجرا نیست، اضافه کرد: راه اندازی مسیر ریلی ۱۶۰ کیلومتر رشت - آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد که معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی از روش های جدید تامین مالی یاد کرد و افزود: سال ۱۴۰۱ تحول بنیادین هم در زمینه زیرساخت و هم ناوگان خواهیم داشت. سال آینده برای تامین واگن باری و مسافری نیاز به خارج نداریم. کارخانجات داخلی تولید واگن خودرا تجهیز کنند ما هم از آنها حمایت می نماییم.
قاسمی درباب تامین ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای اشاره کرد: سال آینده اقدامات خوبی برای توسعه ناوگان در دست اقدام داریم و امیدواریم تحول بزرگی سال آینده در بخش حمل و نقل شاهد باشیم.

1400/12/25
18:55:26
5.0 / 5
499
تگهای خبر: بنادر , توسعه , تولید , درآمد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان