ایمنی پاشنه آشیل جاده های استان سمنان

خودرو و عدم مهارت عامل وقوع حوادث

خودرو و عدم مهارت عامل وقوع حوادث بررسی ها نشان میدهد که وضعیت ایمنی حوزه حمل و نقل استان سمنان حال و روز خوشی ندارد چونکه در پنج ماهه نخست سال جاری پنج حادثه تنها برای اتوبوس های عبوری در این استان رخ داده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- محمد حسن مقدم نیا: نگاهی به تصادفات حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای در پنج ماهه اخیر نشان میدهد که وضعیت ایمنی در استان سمنان با شرایط مطلوب کیلومترها فاصله دارد در طول این مدت ۱۵ تصادف با تلفات جانی و مالی قابل توجه در سطح این استان رخ داده که سهم اتوبوس های مسافربری از آن، پنج مورد بوده است. بصورت میانگین از شروع سال ۱۴۰۰ در راه های استان سمنان هر ماه یک تصادف اتوبوس را شاهد بوده ایم و ادامه این روند می تواند فاجعه بار باشد.
نگاهی به حوادث مهم حمل و نقل
در این گزارش اما اهتمام داریم فقط نگاهی به وضعیت ایمنی در مقوله حمل و نقل استان سمنان بپردازیم استانی که ۶۴۰ کیلومتر از یک هزار کیلومتر فاصله بین تهران و مشهد را در خود جای داده است و سالانه ۲۵ میلیون تردد (پیش از کرونا و در وضعیت عادی) در این محور، حجم وسیعی از خودرو را به استان گسیل می دارد، استان سمنان با خراسان شمالی، رضوی، مازندران، گلستان، یزد، اصفهان، تهران و قم هم مرز بوده و در حقیقت چهار راه شمال شرق ایران شمرده می شود و همین مورد سبب شده تا امنیت حمل و نقل در آن اهمیت بیشتری پیدا کند.
هفدهم فروردین ماه واژگونی اتوبوس در دهنمک محور آرادان به سرخه ۱۴ مصدوم بر جای گذاشت، هجدهم اردیبهشت برخورد اتوبوس با گارد ریل در محور دامغان- سمنان ۱۵ مصدوم بر جای گذاشت که چهار نفر بدحال به بیمارستان منتقل شدند.
واژگونی اتوبوس در محور سرخه- آرادان با ۱۵ مصدوم در روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ از دیگر حوادث قابل ذکر بود سه روز بعد اما تصادف اتوبوس با یک دستگاه وانت پراید به مصدومیت چهار نفر و کشته شدن یک نفر دیگر انجامید. در نهایت نیز واژگونی اتوبوس سواری سیستان و بلوچستان در مهماندوست یک کشته و ۱۹ زخمی برجای گذاشت.

چرایی وقوع تصادف ها
بررسی حوادث رخ داده امسال شاهد می باشیم که عامل انسانی و البته ایمنی خودرو ها در مقوله سهم تصادفات، رشد داشته اند
یک کارشناس که بازنشسته راهور نیز است، در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: نکته ای که مردم غالباً نمی دانند این است که میزان تصادفاتی که در آنها جاده در تصادف نقش دارد، بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می شود پس باید گفت جمع قابل توجهی از مدیران ادارات راه شهرستان های استان سمنان در سالهای اخیر و حتی همین امروز به سبب همین تصادفات درگیر مسائل قضائی هستند.
مهدی ابوطالبی با اعلان اینکه شناسایی نقاط حادثه خیر و رفع آنها به شکلی که کمتر جاده ای در استان امروز دوطرفه است، سبب شده تا شاهد کاهش قابل توجه سوانح رانندگی باشیم اما با بررسی حوادث رخ داده امسال شاهد می باشیم که عامل انسانی و البته ایمنی خودرو ها در مقوله سهم تصادفات، رشد داشته است.
وی با اعلان اینکه طرح چند مرحله ای کردن گواهینامه با واگذاری به بخش خصوصی مانند بسیاری طرح های واگذار شده به بخش خصوصی در نظریه عالی بود اما در عمل فاجعه آمیز بوده است، اشاره کرد: دولت آموزش رانندگی و گواهینامه را به بخش خصوصی واگذار کرد تا باری از دوشش برداشته شود اما آموزش نامناسب و تصادفات سبب شد تا دوبرابر آنچه بود بر دوش دولت هزینه و گرفتاری افزوده شود.
استانداردهای اتوبوس ها
این کارشناس با اعلان اینکه مدام گفته می شود که خواب آلودگی و خستگی به سبب راه های طولانی و کویری استان سمنان همچون مسائلی هستند که در تصادفات نقش دارند، اظهار داشت: این مساله بیان نمی گردد که چرا یک راننده باید زمانی که جان ۴۶ نفر مسافر در دستانش است اصلاً بخواب برود! اگر این راننده به درستی آموزش داده شود، فرهنگ درست رانندگی را بیاموزد، احساس مسئولیت را بداند، بر نحوه آموزش و همین طور گواهینامه دادن به وی نظارت کافی صورت گرفته باشد بطور قطع نباید شاهد سهل انگاری از طرف او باشیم.
ابوطالبی با اعلان اینکه موضوع بعد نظارت بر ساخت و ایمنی خودرو ها است، اشاره کرد: مسائل ارزی، گرانی مواد اولیه و در مجموع افزایش هزینه ساخت در کنار عدم نظارت درست امکان دارد که به کاهش کیفیت خودرو ها منجر شده باشد که البته این را باید کارشناسان امر نظر بدهند اما بررسی پنج تصویر از تصادفات و واژگونی های اتوبوس ها در همین پنج ماهه اخیر استان نشان میدهد که این اتوبوس ها همگی از ناحیه ستون و سقف گرفتار بیشترین لطمه شده اند در صورتیکه سابقاً به خاطر داریم که حتی در صورت واژگونی این چنین ستون های اتوبوس ها خم نمی شد و ساختار اتوبوس شکلی اتاق بهم نمی خورد.
وی با اعلان اینکه تصاویر آخرین اتوبوس واژگون شده که اهالی سیستان را حمل و در مهماندوست گرفتار حادثه شد و خبرگزاری مهر استان سمنان نیز آنرا پوشش داد، به شکلی است که گویا این اتوبوس به دره ای حداقل به عمل ۱۵ متر پرت شده و باور این که این اتوبوس در روی جاده کفی چنین صدمه ای دیده کمی غیرقابل باور است مگر این که سرعتی بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد پس بنظر می رسد در حوزه استانداردهای اتوبوس ها نیز گرفتار معضل هستیم.

راه ها مستعد حادثه اند
محمد باقری کارشناس عمران راه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این که ساختار جاده های استان به مثابه یکی از ارکان پدید آورنده تصادفات جاده ای است، می گوید: در استان سمنان ۱۴ نقطه شهری وجود دارند که با کریدور اصلی تهران- مشهد تلاقی دارند در حقیقت شهرهایی هستند که در راه جاده قرار دارند مانند شاهرود، سمنان، دامغان و میامی و… پس اگر ۶۴۰ کیلومتر مسیر تهران- مشهد را به ۱۴ تقسیم نماییم خواهیم دید که هر ۴۵ کیلومتر و ۵۰۰ متر یک دفعه رانندگان به یک شهر می رسند که این شاخص در گلستان زیر ۲۳ و در مازندران ۱۲ کیلومتر است در نتیجه از لحاظ ماهیت و ساختار جاده ای باید اظهار داشت که راه های استان مستعد حادثه اند.
باقری با اعلان اینکه دیگر عامل تصادفات در راه های استان ترددهای بعضاً میلیونی در پیک های نوروز، اواخر تابستان و… است که بواسطه تعطیلات کوتاه و همین طور مسائل اقتصادی برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی عمدتا با عجله نیز همراه می شوند در نتیجه حجم زیادی خودرو که همه هم عجله دارند مقرر است از محورهایی عبور کنند که جذابیت بصری هم ندارند، بیان داشت: هر چقدر هم که راهداری نقاط حادثه خیز را برطرف و واهه های مصنوعی بعنوان توقفگاه برای جاده های استان بوجود آورد بازهم در بروز غالب تصادفات مؤثر نیست چونکه ما ابتدا ساختار جاده هایمان و سپس فرهنگ استفاده از آن بصورت نادرستی پایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: بیشترین میزان فوتی در راه های استان سمنان متعلق به آرادان و سپس میامی است در نتیجه باید گفت کسانی که از مشهد تردد می کنند اوج خستگی شأن در آرادان و گرمسار و آنانی که از تهران حرکت می کنند اوج خستگی شأن در میامی و داورزن و در نهایت سبزوار است چونکه از هر سو حساب کنید این مناطق آخرین نقاط استان هستند و آمارها نشان میدهد که باید برنامه ریزی در اصلاح جاده ای به ویژه با محوریت این دو نقطه در دستور کار مسئولان استان سمنان قرار گیرد.
ایمن سازی راه های استان در دستور کار قرار دارد
بهسازی راه های استان اعتبار بسیار زیادی می خواهد و بگفته مسئولان امر شاید فرآیند ای ۲۰ ساله را در پی داشته باشد
مشکل اما اینجا است که بهسازی راه های استان در امتداد ایمن سازی شأن اعتبارات بسیار زیادی می خواهد و بگفته مسئولان امر می تواند فرآیند ای ۲۰ ساله را در پی داشته باشد چونکه میزان اعتبارات مورد نیاز آن چندین برابر کل اعتبارات استان سمنان است اما از طرف دیگر نمی توان هم دست روی دست گذاشت.

ضرورت اختصاص اعتبارات
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان سمنان با اعلان اینکه بازسازی جاده های روستایی و فرعی اعتبار ملی ندارد و از محل اعتبارهای استان و شهرستان باید اقدام نمود، به خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از مسائلی که می تواند به ما دراین زمینه کمک نماید، مقوله اختصاص اعتبارات است پس از مسئولان به ویژه سازمان برنامه بودجه می خواهیم تا میزان اعتبارات این حوزه را اختصاص دهند.
احسان منصور کیایی با اعلان اینکه در کنار رفع نقاط حادثه خیز آموزش با حضور پلیس راه در پایانه های استان به ویژه حمل و نقل عمومی در دستور کار است، بیان داشت: ارتباط مردم با سامانه راهداری برای ابراز شکایات و مسائل در رابطه با تخلفات رانندگان از دیگر اقداماتی است که در مجموعه راهداری صورت می گیرد.

وی با اعلان اینکه طرح مطالعاتی بازسازی جاده تهران- مشهد در محدوده منطقه آهوان، اجرای روکش آسفالت جاده نظامی در دست پیگیری است و بازسازی جاده سمنان- فیروزکوه از قسمت پلیس راه افتر از طرح های راهداری است، اظهار داشت: ایمن سازی راه های استان نیازمند عزم همگانی است.
ایمنی راه های روستایی با اجرای طرح های عمرانی
همچنین پلیس راه خرداد ماه امسال اعلام نمود که در سه ماهه نخست سال جاری ۳۸ درصد از کل جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی در استان در لاین جنوبی محور تهران- مشهد تردد می کردند این مساله نشان میدهد که در بعضی مناطق استان باید کار بیشتری بر روی ایمنی راه ها صورت گیرد در نتیجه بنظر می رسد مسئولان ابتدا می بایست برای این راه ها برنامه ریزی مدونی را داشته باشند هرچند معابر روستایی را نیز نباید از یاد برد چونکه در این معابر هم تصادفات فراوان هستند و شرایط ایمنی راه ها در آنها مناسب نمی باشد.
آمار رو به افزایش است
«آمار تصادفات در جاده های روستایی و فرعی استان سمنان رو به افزایش است» این جمله ای بود که خرداد ماه امسال رییس پلیس راهور استان سمنان آنرا بصورت هشدار بیان کرد و البته دو ماه بعد شاهد بودیم که این هشدار ۱۰۰ درصد به واقعیت بدل شد و بیشترین میزان تصادفات امسال طی همین یک ماه اخیر رقم خورده است اما باید چه کرد؟
وقتی آمارها و اطلاعات وجود دارند می توان با یک برنامه ریزی دقیق و جهادی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی راه ها بهتر برنامه ریزی کرد
طبق اعلام پلیس راه مجموعاً در سال قبل پنج هزار و ۳۳ مورد تصادف در استان رخ داد، بیشترین تصادفات استان در سه محور سمنان به دامغان، لاین جنوبی با ۳۵۸ مورد، دامغان به سمنان لاین شمالی با ۲۹۵ مورد و میامی به سبزوار با ۲۵۷ مورد بود همین طور در دو هزار و ۲۶۳ مورد از تصادفات استان عدم توجه راننده به جلو، در هزار و ۱۵۵ مورد عدم توانایی راننده وسیله نقلیه و در ۳۷۹ مورد عدم رعایت حق تقدم منجر به تصادف شد و در سال قبل ماشین های سواری با دو هزار و ۸۶۳، کامیون کشنده و تریلی با ۷۲۴ مورد و وانت بار با ۵۷۹و مورد بیشترین تصادفات را در این استان داشتند.
اینها اطلاعاتی هستند که برای ارتقای ایمنی تردد و حمل و نقل همین طور برنامه ریزی برای کاهش تصادفات جاده ای استان سمنان بسیار مفید هستند امروز ما به خوبی می دانیم که عامل راه و انسانی بیشترین میزان تصادفات را به خود مختص کرده است چونکه دقیقاً ساعاتی که بیشترین تصادفات در آنها در سطح استان رخ می دهد پس از ظهر و سپیده دم است مطالعات نشان می دهد که در سال قبل ۶۳۰ مورد تصادف در ساعت ۱۶ تا ۱۸، ۵۱۵ مورد تصادف در ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۴۰۸ مورد تصادف در ساعت شش الی هشت بامداد صورت گرفت.
برنامه عملیاتی برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات
وقتی آمارها و اطلاعات وجود دارند می توان با یک برنامه ریزی دقیق و جهادی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی راه ها بهتر برنامه ریزی کرد حتی در بعضی ساعت ها تردد خودرو های سنگین را ممنوع اعلام کرد، چونکه جان مردم در خطر است از طرف دیگر می بایست به برخی نقاط بصورت جدی رسیدگی کرد و حتی تا ایمن سازی کامل، آنها را از زیر بار ترافیکی خارج و از مسیرهای جایگزین موقتی بهره برد همین طور باید به فرهنگ سازی، نظارت بر ساخت اتوبوس ها و همین طور مسائل در رابطه با آموزش رانندگان بیشتر بها داد تا شاهد ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات به ویژه در بین ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.
آن هم ناوگانی که در پس مشکلات اقتصادی مجبور است حتی با نخ نما ترین لاستیک های خود در بی حمایتی دولتی ها، بیشترین فشار کاری را بر روی خود و خودرو بیاورد تا بتواند مخارج خودرو و خانواده اش را تامین کند در نتیجه حاضر است بیش از ساعات مجاز نیز از بدنش کار بکشد تا بتواند از عهده مخارج بر آید پس پشتیبانی از رانندگان یکی از راه هایی است که می تواند از طرف دولت اجرا شود تا از طرف دیگر بتوان از رانندگان توقع همراهی و همکاری را نیز داشت.
در خاتمه باید توضیح داد تمام تصاویر استفاده شده در این گزارش در رابطه با واژگونی اخیر یک دستگاه اتوبوس سواری در مهماندوست دامغان است که یک کشته بر جای گذاشت. میزان تخریبی که اتوبوس در این واژگونی متحمل شده شگفتی کارشناسان امر را بر انگیخته و این سوال جدی را مطرح می سازد که آیا اتوبوس های ما نیز استاندارد هستند؟ اتوبوس هایی که روزگاری برخی افراد در کارخانه های سازنده آنها اعلام می داشتند از عدم واژگونی شأن مطمئن هستند!

1400/06/17
23:51:44
5.0 / 5
510
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بازسازی , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان