بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی از سنگ اندازی تا حمایت

بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی از سنگ اندازی تا حمایت به گزارش بازسازی خانه، در حالیکه طرح بیمه رانندگان اینترنتی در مرحله تصویب مجلس قرار گرفته است بعضی از فعالین حوزه مجازی و سکوهای تاکسی اینترنتی انتقاداتی را نسبت به این طرح وارد کرده اند. به عقیده کارشناسان با تصویب لایحه بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی گام مهمی در جهت ارتقاء امنیت شغلی این قشر پرکار برداشته و پوشش بیمه شاغلین فضای مجازی تسهیل می شود.



به گزارش بازسازی خانه به نقل از ایسنا، اکنون اشتغال در فضای مجازی از ضرورتهای انکارناپذیر کسب وکار است و باید به یکی از دغدغه های همگانی دستگاه های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل گردد. کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین همچون فعالیتهایی هستند که در بستر اینترنت انجام می شوند و برای ورود به شغل های پردرآمد اینترنتی افراد احتیاجی به سرمایه زیاد ندارند.
بالا بودن سرعت در مقایسه با مشاغل سنتی و محدود نبودن به محدوده جغرافیایی و مکانی نیز از دیگر مزایای ایجاد کسب و کارهای اینترنتی است به این علت با توسعه فناوری و افزایش استفاده از اینترنت، این کسب و کارها در سالیان اخیر به سرعت درحال رشد بوده و فرصتهای شغلی زیادی را فراهم آورده اند.
طبق ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه ارایه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که بوسیله سکوها و پلت فرم های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و آئین نامه اجرایی این مورد به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد.
در همین راستا بهمن ماه سال قبل احمد میدری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گویی با صدا و سیما از تدوین آئین نامه ای در دولت آگاهی داد که برمبنای آن ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه های اجتماعی تسهیل می شود و اعلام نمود: با عنایت به آنکه مجوزهای لازم در این آئین نامه گرفته شده سال آینده رانندگان تاکسی های اینترنتی یا کسانیکه در سایر سکوهای اینترنتی فعالیت می نمایند بیمه می شوند که این به سود افراد فعال در این مشاغل است.
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران: اگر مقرر است طرح مجلس برای بیمه شدن رانندگان تاکسی اینترنتی در کشور اجرایی شود این قشر باید مثل دیگر کارگران ۷ درصد حق بیمه پرداخت کنند و سهم ۱۳.۵ درصدی نداشته باشند.طبق ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه دولت می تواند آئین نامه بیمه این مشاغل را تدوین کند به همین دلیل وزارت کار ملزم به نوشتن آئین نامه شد و آنرا به دولت ارایه کرد تا شاغلان این حوزه از پوشش بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.
هم حال بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در عرصه مشاغل غیررسمی فعالیت دارند که عمدتاً خارج از نظارت دولت، بدون بیمه یا قرارداد کار رسمی است و از ثبات شغلی برخوردار نیستند و فقدان پوشش بیمه تامین اجتماعی برای فعالین این بخش آنها را در مقابل مشکلات اقتصادی و دستاوردهای اجتماعی لطمه پذیر کرده است. از طرف دیگر خیلی از بازنشستگان نیز به سبب تامین معاش و هزینه های زندگی به کار در تاکسی های اینترنتی روی آورده اند.آنها با وجود دریافت مستمری بازنشستگی به علت عدم کفاف حقوق از این راه امرار معاش می کنند.
در عین حال برخی افراد شاغل نیز بعد از اتمام کار روزانه نرم افزار خویش را روشن کرده و وارد فعالیت در تاکسی اینترنتی می شوند. در حقیقت درکنار کاری که به آن اشتغال دارند بوسیله کار در تاکسی اینترنتی نیز ارتزاق می کنند و همه اینها تنها به علت هزینه های سرسام آور زندگی، تورم و گرانی است. اما شغل اولی ها و جوانان جویای کار بسیاری هم به کار در تاکسی های اینترنتی روی آورده و چرخ زندگی را می چرخانند.
بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند مطابق قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام نمایند. در واقع همه کارگاه های مشمول قانون کار، وظیفه بیمه کارگران خویش را طبق این ماده برعهده دارند و نمی توانند بصورت سلیقه ای یا اختیاری عمل کنند. البته قانون تامین اجتماعی با تدارک انواع بیمه، زمینه پوشش بیمه کلیه اقشار را فراهم ساخته که شامل بیمه اجباری، بیمه های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص شامل رانندگان، هنرمندان، کارگران ساختمانی، زنان خانه دار و قالیبافان می شود بدین سبب چنانچه فرد مشمول مقررات خاص بیمه ای مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان مشاغل آزاد باشد اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار منتفی می شود، مگر این که رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد.
در حال حاضر برخی مشاغل نظیر رانندگان به علت نداشتن کارفرما از بیمه الزامی محرومند و در مقابل از بیمه خویش فرمایی برای بهره مندی از حمایت اجتماعی استفاده می نمایند. در بیمه مشاغل آزاد به علت نداشتن کارفرما، مقرری بیمه بیکاری در شرایط بحرانی نظیر دوران جنگ یا آن چه در زمان کرونا اتفاق افتاد، پرداخت نمی شود به همین دلیل فقط اشخاصی که مشمول قانون کار و روابط بین کارگر و کارفرما هستند امکان دریافت بیمه بیکاری را دارند.
رضا الفت نسب ـرئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی: نظر فعالین این حوزه فقط بیمه اختیاری رانندگان است که در برنامه هفتم آمده است و طرح مجلس به رانندگان ضربه می زند و مسافران را با افزایش قیمت مواجه می کند.به دنبال تصویب اصلاحیه قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافری توسط مجلس، سهم پرداختی رانندگان از ۲۷ درصد به ۱۳.۵ درصد کم شد. ۱۳.۵درصد باقیمانده بوسیله افزایش هزینه در بارنامه برای کامیون ها و در صورت وضعیت یا رسید اینترنتی برای اتوبوس ها و رانندگان تاکسی های اینترنتی تامین می شود. این قانون جدید کاهش سهم بیمه رانندگان شامل همه رانندگان فعال در حمل و نقل بار و مسافری و همین طور رانندگان اینترنتی است و پرداخت بیمه برمبنای میزان کارکرد واقعی هر راننده محاسبه می شود.
به گفته محمدمنان رئیسی ـ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، سهم باقیمانده که قبل تر دولت پرداخت می کرد، بوسیله جایگزینی مالی تامین می شود و بدین منظور رانندگان اتوبوس و تاکسی اینترنتی ۴ درصد افزایش را بصورت وضعیت مسافری یا رسید اینترنتی خواهند داشت.
نسخه جدید قانون کاهش سهم بیمه رانندگان شامل رانندگان تاکسی های اینترنتی می شود و آئین نامه اجرایی این رانندگان مقرر شده ظرف ۳ ماه تدوین و اجرایی شود تا پرداخت بیمه آنها برمبنای فعالیت واقعی صورت گیرد.
با این حال طرح مذکور با انتقاداتی از جانب برخی فعالین کارگری و فعالین مجازی روبرو شده است چنانچه سمیه گلپور ـ رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در گفت و گو با یک رسانه خبری خواهان تعیین سهم بیمه ۷ درصدی برای رانندگان تاکسی اینترنتی شده و گفته است: اگر مقرر است طرح مجلس برای بیمه شدن رانندگان تاکسی اینترنتی در کشور اجرایی شود این قشر باید مثل دیگر کارگران ۷ درصد حق بیمه پرداخت کنند و سهم ۱۳.۵ درصدی نداشته باشند.
به گفته وی تعریف روابط کار در مشاغل نوظهور بین کارگر و کارفرمای اینترنتی باید صورت گیرد و با عنایت به سهم ۲۳درصدی که در بیمه برای کارفرما تعریف شده انتظار می رود این سهم پس از تعریف مجدد از جانب مجلس برای کارفرمایان تاکسی های اینترنتی هم تعریف شود.
نیما قاضی ـ رییس انجمن تجارت الکترونیک تهران هم از سعی برای تصویب شتاب زده طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس انتقاد کرده و گفته کاهش سهم بیمه رانندگان دقیقا در کدام بخش اتفاق افتاده است؟
به گفته وی درحالی که اعلام شده این طرح با حضور نمایندگان صنوف رانندگان بررسی شده تا حالا هیچ جزییات شفافی از متن نهایی، اصلاحات اعمال شده یا مبنای محاسباتی اضافه کردن ۴ درصد روی هر سفر منتشر نشده است. نمایندگان مجلس هم درخواست حضور نماینده ای از سکوهای اینترنتی در این جلسات را مطرح نکردند و هنوز معلوم نیست صنوف دقیقا چه موضوع هایی را بررسی نموده اند و نظرات نمایندگان صنف در کدام بخش ها و به چه شکلی لحاظ شده است؟
آنطور که قاضی گفته هیچ فرمول شفافی برای تبدیل ۴ درصد مبلغ هر سفر به ۱۳.۵ درصد حق بیمه ماهانه ارایه نشده و معلوم نیست مبنای محاسبه درآمد رانندگان میانگین تعداد سفر بوده یا مدل شناور؟
معاون حقوقی، مجلس و امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی: فرد بازنشسته ای که در تاکسی اینترنتی فعالیت دارد جای نیرویی که می توانسته ۱۳.۵ درصد سهم بیمه بپردازد را گرفته و این ضربه و خسارت به سازمان تامین اجتماعی است و ضریب پشتیبانی سازمان را می کاهد.در همین راستا رضا الفت نسب ـ رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هم این طور استدلال کرده که نظر فعالین این حوزه فقط بیمه اختیاری رانندگان است که در برنامه هفتم آمده است و طرح مجلس به رانندگان ضربه می زند و مسافران را با افزایش قیمت مواجه می کند.
او اعتقاد دارد که این اقدام سازمان تامین اجتماعی برای رفع ناترازی منابع و مصارف خود است و اگر بازنشسته هایی که در تاکسی اینترنتی مشغول کارند بیمه الزامی پرداخت کنند و مستمری شان قطع شود دیگر وارد ناوگان نمی شوند که این مساله به ضرر تاکسی های اینترنتی و مسافران خواهد بود. بعلاوه الزامی شدن بیمه در رانندگان تاکسی اینترنتی سبب می شود که نیروی کار به جای خطوط تولید ترجیح بدهد که در تاکسی اینترنتی مشغول کار شود.
آنطور که رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفته پیشنهاد این بود که رانندگان حرفه ای یعنی کسانیکه تنها شغلشان رانندگی است و حداقل ۸ ساعت کار می کنند، بیمه شوند و دولت سهمی پرداخت کند و راننده هم سهم خویش را داشته باشد.
اما محمدابراهیم جواهری - معاون حقوقی، مجلس و امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی صراحتا اعلام نموده که با تصویب اصلاح قانون بیمه رانندگان، مستمری بازنشستگان قطع نمی شود و سازمان تامین اجتماعی این مساله را قید کرده که بازنشستگان تمام صندوق ها که پاره وقت یا تمام وقت در تاکسی های آنلاین کار می کنند، با معافیت پرداخت حق سهم بیمه خود بدون قطع مستمری می توانند اشتغال داشته باشند.
وی این طور استدلال کرده که فرد بازنشسته ای که در تاکسی اینترنتی فعالیت دارد جای نیرویی که می توانسته ۱۳.۵ درصد سهم بیمه بپردازد را گرفته و این ضربه و خسارت به سازمان تامین اجتماعی است و ضریب پشتیبانی سازمان را کاهش می دهد؛ ضمن این که تامین اجتماعی هم دارد یک حقوق بازنشستگی می دهد و هزینه درمان یک شغل پرریسک را می پردازد به همین دلیل این رقم را باید دریافت کند و این عین مبلغی است که مجلس برای صنوف دیگر هم تصویب می کند.
در روزهای اخیر علی دهقان کیا ـ رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفت و گو با یک رسانه خبری تصویب این طرح را به سود بازنشستگان دانست و اظهار داشت: با تصویب طرح بیمه رانندگان توسط مجلس، نگرانی بازنشستگان برای فعالیت مجدد بدون بروز مشکل در دریافت مستمری رفع و فعالیت آنها قانونی می شود.
به گفته وی این طرح بمنظور تسهیل پوشش بیمه ای رانندگان در سطح کشور تدوین شده و چنانچه در مجلس تصویب شود ضمن برخورداری جامعه بزرگ رانندگان از بیمه، بازنشستگان هم امکان اشتغال در این زمینه را خواهند داشت.
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران: در طرح بیمه رانندگان، بازنشسته هایی که به علت شرایط معیشتی در تاکسی های اینترنتی بصورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند بدون دغدغه و نگرانی از قطع مستمری می توانند به کسب درآمد از این راه ادامه دهند.رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران این را هم اظهار داشت که در طرح بیمه رانندگان، بازنشسته هایی که به علت شرایط معیشتی در تاکسی های اینترنتی بصورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند با عنایت به جامعیت طرح بیمه رانندگان بدون دغدغه و نگرانی از قطع مستمری می توانند به کسب درآمد از این راه ادامه دهند.
دهقان کیا البته از طرح ۲ پیشنهاد دراین خصوص اطلاع داده و گفته است: یکی از پیشنهادها این است که بازنشستگان بتوانند با دریافت حقوق ۳۵ روزه مانند سایر کارگران تحت پوشش بیمه قرار گیرند. پیشنهاد دیگر این است که کارفرما سهم ۲۰ درصدی بیمه را پرداخت کند و بازنشسته بدون دریافت بیمه بیکاری به کار خود ادامه دهد. این طرح قدمی مهم در جهت پشتیبانی از حقوق بازنشستگان است که در شرایط فعلی اقتصاد با مشکلات خیلی مواجهند.
برخی از انجمن صنفی رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز خواهان همراهی در تصویب طرح بیمه شده و اعلام نموده اند که با عنایت به احتمال تصویب طرح در صحن علنی مجلس طی هفته آتی تعدادی از سکوهای تاکسی های اینترنتی درصدد سنگ اندازی و مخالفت برآمده اند در صورتیکه تصویب این قانون به سود بازنشسته هایی است که در تاکسی های اینترنتی فعالیت می نمایند.
درحال حاضر موضوع بیمه رانندگان اینترنتی از یکسو با دغدغه سکوهای تاکسی های اینترنتی و فعالین حوزه تجارت الکترونیک مواجه شده و از طرف دیگر حمایت و موافقت انجمن های صنفی رانندگان اینترنتی و پیشکسوتان کارگری را به همراه داشته است. هر چند که عنوان شده این طرح با حضور نمایندگان صنوف رانندگان بررسی شده ولی گویی بازهم ابهاماتی وجود دارد یا دستکم مطالب به درستی منتقل نشده که شایسته است تا پیش از تصویب طرح شفاف سازی لازم صورت گیرد.
طبق اعلام وزارت کار حدود ۶ میلیون نیروی فعال فاقد پوشش بیمه در کشور وجود دارد که ۲ میلیون نفر از آنها در مشاغل اینترنتی فعالیت دارند. طبعا شناسایی اشخاصی که به صورت ثابت در تاکسی های اینترنتی مشغول کارند کار سخت و دشواری نیست. اتحادیه این شرکتها و ناوگان خودرو های اینترنتی بسادگی می توانند با پیمایش و رصد رانندگان و تعداد سفرهای رفته به فعال بودن یا نبودن آنها پی ببرند. از این راه رانندگان دو شغله و رانندگانی که وقت زیادی را صرف نمی کنند و همین طور رانندگانی که به صورت مداوم فعالند و فقط برای گذران معیشت به کار در تاکسی اینترنتی روی آورده اند مشخص می شود.
به گزارش بازسازی خانه به نقل از ایسنا، هم اینک به علت شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی خیلی از بازنشستگان بمنظور جبران هزینه های زندگی و کسر درآمد خود به مشاغل غیررسمی از قبیل کار در تاکسی های اینترنتی روی آورده اند. به اعتقاد کارشناسان قانونی شدن بیمه این دسته رانندگان علاوه بر این که امنیت شغلی آنها را بیشتر می کند امکان فعالیت قانونی آنها را فراهم می آورد. همین طور قسمتی از هزینه های زندگی بازنشستگان از این راه جبران می شود. با قانونی شدن طرح بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی افراد می توانند با پرداخت حق بیمه بشکل رسمی و قانونی به کار خود ادامه دهند. این طرح نه تنها به سود بازنشستگان است بلکه کارفرمایان نیز می توانند با پرداخت سهم خود از خدمات نیروهای کار و بازنشستگان بهره مند شوند.
بطور خلاصه بگفته وی تعریف روابط کار در مشاغل نوظهور بین کارگر و کارفرمای اینترنتی باید صورت گیرد و با توجه به سهم ۲۳درصدی که در بیمه برای کارفرما تعریف شده انتظار می رود این سهم بعد از تعریف مجدد از جانب مجلس برای کارفرمایان تاکسی های اینترنتی هم تعریف شود. آنطور که قاضی گفته هیچ فرمول شفافی برای تبدیل ۴ درصد مبلغ هر سفر به ۱۳.۵ درصد حق بیمه ماهانه ارائه نشده و مشخص نیست مبنای محاسبه درآمد رانندگان میانگین تعداد سفر بوده یا مدل شناور؟ رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران: در طرح بیمه رانندگان، بازنشستگانی که به سبب شرایط معیشتی در تاکسی های اینترنتی به طور پاره وقت مشغول به فعالیت هستند بدون دغدغه و نگرانی از قطع مستمری می توانند به کسب درآمد از این راه ادامه دهند. رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران این را هم تصریح کرد که در طرح بیمه رانندگان، بازنشستگانی که به سبب شرایط معیشتی در تاکسی های اینترنتی به طور پاره وقت مشغول به فعالیت هستند با توجه به جامعیت طرح بیمه رانندگان بدون دغدغه و نگرانی از قطع مستمری می توانند به کسب درآمد از این راه ادامه دهند.


منبع:

1404/08/28
10:16:38
5.0 / 5
4
تگهای خبر: بیمه , تورم , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان