امضای قرارداد اجرائی پروژه ریلی رشت - آستارا کمتر از یک ماه آینده

امضای قرارداد اجرائی پروژه ریلی رشت - آستارا کمتر از یک ماه آینده به گزارش بازسازی خانه، مدیرعامل شرکت ساخت اظهار داشت: با عبور روسیه از شرط تملک کامل مسیر، قرارداد اجرائی پروژه ریلی رشت - آستارا تا کمتر از یک ماه آینده غائی و عملیات اجرائی آن شروع می شود.



هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، امروز (چهارشنبه، ۲۶ آذر) در نشست خبری حاشیه نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اعلان اینکه یکی از اولویت های اصلی ما طبق برنامه هفتم پیشرفت، توسعه کریدورهاست، اظهار داشت: در قسمت ریلی ۸۰ درصد مسیرها، در قسمت آزادراهی ۹۰ درصد مسیرها و در قسمت بزرگراهی ۴۰ درصد مسیرها را شامل می شود.
وی تصریح کرد: اصلی ترین چالش ما در موضوع کریدورها، تامین منابع مالی است. اما این به آن معنا نبوده که در سالهای قبل دست روی دست گذاشته باشیم یا این کریدورها تنها در حد شعار باشند. بلکه توسعه آنها یک الزام قانونی می باشد.
بازوند با تاکید بر اهمیت کریدورها در اقتصاد ملی اظهار نمود: اگر ارتباط کریدورها با خارج از کشور و همسایگان برقرار شود که البته نیازمند تقویت دیپلماسی است، قطعا درآمدهای خوبی برای کشور بدنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: برای صادرات محصولات هند به اروپا، هیچ مسیری بهتر از چابهار آستارا نیست؛ این مسیر ارزان و کوتاه ترین راه است. همین طور برای حمل محصولات چین، مسیر سرخس - کرمانشاه - خسروی بهترین گزینه شمرده می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: توسعه کریدورها و ایجاد مسیرهای کارآمد صادراتی، نه تنها زمینه رشد حمل و نقل داخلی را فراهم می آورد، بلکه فرصتهای اقتصادی قابل توجهی برای کشور بوجود خواهد آورد.

تملک اراضی مسیر ریلی رشت - آستار به ۱۱۰ کیلومتر می رسد


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در جواب سوال خبرنگار در رابطه با آخرین وضعیت امضای قرارداد اجرایی راه آهن رشت - آستارا، اظهار داشت: شاید حلقه مفقوده کریدور ریلی چابهار به آستارا، همین مسیر رشت - آستارا باشد، البته راه آهن چابهار- زاهدان نیز در این کریدور قرار دارد که خوشبختانه روند اجرای آن به خوبی در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: پروژه ریلی رشت - آستارا از سنوات گذشته شروع شد، اما با مشکلات و موانع مختلفی مواجه بود. از طرف دیگر، توافق انجام شده میان وزیر وقت راه و شهرسازی و وزیر روسیه نیز میبایست سیر حقوقی و اجرایی خویش را طی می کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت با اعلان اینکه در دولت چهاردهم این پروژه جان جدیدی گرفت، اضافه کرد: تا امروز بیشتر از ۱۰۶ کیلومتر از مسیر پروژه تملک شده و پیشبینی می شود تا پایان آذرماه، میزان تملک اراضی به حدود ۱۱۰ کیلومتر برسد.
بازوند ضمن اشاره به روند اجرای پروژه اظهار نمود: اجرای طرح طبق برنامه پیش می رود، در صورتیکه طی ۱۰ سال قبل شاید تنها حدود ۲۰ کیلومتر از اراضی مسیر تملک شده بود، اما امروز به ۱۰۶ کیلومتر رسیده، این در شرایطیست که تملک زمین در مناطق شمالی کشور کار ساده ای نیست.
وی اضافه کرد: بااینکه طول مسیر تملک شده حدود ۱۰۶ کیلومتر است، اما در مجموع حدود ۳۵۰ هکتار زمین برای اجرای این پروژه خریداری و تملک شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت افزود: در ابتدا دولت روسیه شرط کرده بود که کل مسیر باید به صورت کامل تملک شود، اما حال از این شرط عبور کرده و آمادگی خویش را برای امضای قرارداد اجرایی اعلام نموده است.
بازوند اشاره کرد: برپایه پیش بینی ها، کمتر از یک ماه آتی تیمی از سوی ایران برای امضای غائی قرارداد به روسیه اعزام می شود و بعد از آن، در عمل عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا شروع خواهد شد.

افزایش نرخ عوارض آزاد راه ها تا ۳۰ درصد


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در جواب سوال خبرنگار مهر در رابطه با افزایش نرخ عوارض آزاد راه های کشور اظهار داشت: طی ۵ سال گذشته، بطور متوسط نرخ عوارض آزادراهی ۱۵ درصد بالا رفته بود که همین مساله کنشگران عرصه ساخت آزاد راه ها را با چالش جدی مواجه کرده و حتی سبب شده بود برخی آزاد راه ها در وضعیت مناسبی نباشند.
وی تصریح کرد: ما نیز پیشنهاد افزایش عوارض آزاد راه ها را ارایه کرده بودیم، اما از آنجا که این مساله برای طرح به جلسه شورای سران قوا رفته بود، پروسه تصمیم گیری کمی طولانی شد.
بازوند با اعلان اینکه این مساله از حدود ۲۰ روز پیش به ستاد تنظیم بازار محول شد، افزود: بتازگی نیز وزارت راه و شهرسازی به شرکت ساخت ابلاغ نمود و ما نرخ عوارض آزادراهی را از روز گذشته اعلام کردیم که در بعضی آزاد راه ها بطور متوسط تا ۳۰ درصد بالا رفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در آخر اشاره کرد: تابحال حدود ۴، ۴۰۰ میلیارد تومان پول بابت عوارض آزادراهی که باید به سازندگان آزاد راه ها پرداخت می شد، پرداخت نشده است. به همین دلیل، بعضی از این سازندگان انتظار داشتند که عوارض به شکل دستی و نه الکترونیک دریافت شود.

منبع:

1404/09/27
11:50:44
5.0 / 5
6
تگهای خبر: بازار , توسعه , درآمد , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
بازسازی آپارتمان - ریمونت - Remont.ir

بازسازی خانه - ریمونت - Remont.ir
remont.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازسازی خانه محفوظ است

بازسازی خانه

بازسازی ملک و آپارتمان